Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Dagen slår upp Pärleporten

Publicerad: 20 November 2012, 12:59

Efter månader av tekniskt strul kan Dagen öppna Pärleporten.

Foto: Skärmdump från Dagen.se

Månader av tekniska problem har förhalat den mjuka betalväggen på Dagens sajt. Den kristna tidskriften tog tillfället i akt att visa på självdistans när de valde namnet Pärleporten.


Ämnen i artikeln:

Dagen

Redan i maj hade Dagen planerat att lansera betalwebben Pärleporten. De tekniska lösningarna var inte tillräckliga och projektet fick ett hastigt slut när besökarnas inloggningar strulade.

Månader följde med översyn av tekniken och först nu kan Dagen öppna "Pärleporten". Den mjuka betalväggen bygger på att besökarna kan läsa alla artiklar, men om de inte betalar så bryts läsningen efter halva texten.

– Det handlar om ekonomi. Bra journalistik är förenade med kostnader och då behöver vi få in nya intäkter. Vi är mycket ödmjuka inför det här kommer att gå och är beredda att skruva på lösningen i efterhand, säger Dagens marknadschef Claes Parsmo.

Hur kom ni fram till namnet Pärleporten?
– Man kan väl säga att vi inte ville uppfattas som tråkiga. Att bara heta "mjuk betalvägg" kan tyckas just tråkigt. Vi lät oss kosta på att driva med oss själva. Jag hade gärna sett att man spelat Pärleporten när man kom in på sajten, men där fick jag nej.

Vad kan betalväggen ge er journalistik?
– Om den fungerar kan vi få in nya prenumeranter. Får vi upplönsamheten kan vi lägga större resurser på våra reportage och göra bättre journalistik.

I senaste Orvesto ökade dagen med 13 procent till en räckvidd på 59 000. Upplagesiffrorna i senaste TS landade på 16 600. På webben har Dagen.se ungefär 30 000 besökare.

Claes Parsmo tror att man kommer att få se effekterna av Pärleporten. 2013.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Dagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.