Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Dagens Nyheter rustar upp sajten

Publicerad: 8 Maj 2015, 12:41

Att enklare kunna följa ämnen och skribenter är en av uppdateringarna på nya DN.se

I veckan presenterade Svenska Dagbladet sin nya sajt. När Dagens Nyheter i dag introducerar sina uppdateringar för DN.se påminner flera av förbättringarna om konkurrentens. – De kanske har varit inne och kikat på DN idé, säger Anna Åberg chef för DN.se till Resumé.


I höstas påbörjade Dagens Nyheter arbetet med att ta fram koncept och design för nya DN.se. Projektet har utgått från den feedback som läsarna har lämnat på DN idé. DN.se:s chef Anna Åberg berättar om de vanligaste önskemålen:

– Dels har många efterfrågat en bättre upplevelse för läsplattan, där har vi inte en specifik vy i dag så det var ganska väntat. I andra hand var det många som bättre ville få hjälp med att hitta ämnen och skribenter som de är intresserade av. Att få innehåll som inte puffas på startsidan.

En första version av den nya sajten planeras att vara klar till sommaren. Under hösten kommer en betaversion av sajten att lanseras och sedan ska den utvecklas tillsammans med läsarna.  

I dag presenterar Dagens Nyheter de största förändringarna:

• En helt responsiv sajt: DN har optimerat upplevelsen på alla skärmar.
• Fokus på läsupplevelsen: Sajten är avskalad för att sätta text och bild i fokus.
• Ny annonsstrategi: Annonsformaten blir färre, men större.
• Enklare för läsarna att hitta vad de är intresserade av: Läsarna ska enkelt kunna följa sina favoritskribenter, bevaka ämnen och bli rekommenderade skräddarsytt innehåll.

– Tekniskt sett är sajten nu helt responsiv vilket vi har velat ha i flera år, men det är först nu vi ville genomföra det. Vi ville skapa en renodlad och bättre läsupplevelse på alla skärmar med text och bild i fokus. Det här är väldigt centralt. I dag har vi till exempel läsare som tar del av DN Prio och DN.se på sina tv-apparater, säger Anna Åberg

Hur har annonsörerna reagerat på den nya strategin?
– Vi har bara fått positiva reaktioner. I dag är panorama-formatet det enda stora format vi har och annonsörerna har under lång tid efterlyst fler ytor med större plats. Hittills har vi bara presenterat koncept och design för annonsörerna och det är möjligt att vi kommer skruva sajten och uppdatera annonsstrategi efter lanseringen.

En helt responsiv sajt, renodlad med färre och större annonsformat samt att göra det lättare för läsarna att hitta vad de är intresserade av. Likheterna är slående med de nya funktioner som Svenska Dagbladet presenterade tidigare i veckan när konkurrenten berättade grunddragen för sin nya sajt som lanseras i maj.

– En responsiv sajt ser vi mer och mer av i hela branschen. När det gäller funktionalitet så tror jag att de har fått liknande feedback. Det visar att vi har liknande läsare med liknande önskemål. Sen kanske de har varit inne och kikat på DN.Idé, avslutar Anna Åberg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.