Media
”Dagstidnings-Sverige rör sig för långsamt”
Publicerad: 28 februari 2012, 15:51
Bosse Svensson slutar som vd för Mktmedia.
Bosse Svensson drog igång Stampens utvecklingsbolag Mktmedia för sex år sedan.
Nu lämnar han bolaget för ett nytt jobb och berättar om den dynamiska tiden då han kämpat med den nya gemensamma webbplattformen för 47 tidningstitlar.
– Det har varit arbetssamt och det har gått för långsamt. Den stora insikten om behovet av omställning i dagstidningsbranschen har kommit först de två senaste åren, säger han till Resume.se.
MH
Magnus Helander
Snacka om utmaning – Stampens 47 tidningstitlar hos 32 mediehus med flera olika ägare skulle få en gemensam teknisk webbplattform, gemensamma intäkts- och affärsutvecklingsprojekt.
Många blir nog svettiga bara av tanken – men Bosse Svensson, vd för Mktmedia, har nu genomfört det långt ifrån friktionsfria jätteprojektet.
Han är nöjd, såklart, men samtidigt inte fullständigt tillfreds. Enligt honom har det gått trögt och ”för långsamt”. Detta på grund av den låga grad av förändringsbenägenhet som funnits på många av tidningarna.
Det är först på senare år, när den snabba utvecklingen med fallande upplagor och omvälvningen i branschen kommit i kapp dagstidningarna, som fler insett att behovet av omställningen till digitala medier är essentiellt.
– Det finns en kultur som är präglad av att det inte är den mest förändringsbenägna miljön. Dagstidnings-Sverige rör sig för långsamt, säger Bosse Svensson och syftar på dagstidningarna han jobbat med.
Han beskriver tiden på Mktmedia som ”arbetssam”. Han slutar som vd i juni och har fått ett nytt jobb. Detta är dock fortfarande hemligt eftersom alla detaljer inte är helt klara.
– Det har varit ganska lagom med sex år på den här posten. Det är ett resande jobb och det har varit ett antal stora projekt, säger Bosse Svensson.
Stampen inleder rekryteringen av ny vd för Mktmedia.