Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Dagstidningshelvetet verkar värre i Skåne”

Publicerad: 10 juni 2014, 22:18

Olle Lidbom

Foto: Annika af Klercker

Resumés medieanalytiker Olle Lidbom på Vassa Eggen anser att Sydsvenskans siffror i senaste Orvesto Konsument är ett tecken på att tidningsmarknaden i Skåne är värre än i andra delar av landet.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomOrvesto KonsumentSydsvenskanOrvesto

Dagspressen går neråt på alla fronter och värst är utvecklingen i mätningen för Sydsvenskan som minskar med 19,4 procent.

– Det är nästan var femte läsare och speglar att dagstidningshelvetet verkar värre i Skåne. GP som tappade stort i Orvesto Näringsliv tappar 8,2 procent i Orvesto Konsument och det är en mycket viktigare mätning för de regionala dagstidningarna, säger Olle Lidbom till Resumé.

Samtidigt är Olle Lidbom förvånad att DN (-7,8) tappar mer än konkurrenten SvD (-5,6).

– DN har satsat och fått stor genomslag för sin journalistik den senaste tiden. De har mer välbetalda journalister och en alltigenom mer påkostad produkt. Det är förvånande att man tappar mer än konkurrenten.

Både Aftonbladets och Expressens bilagor upplever stora tapp i Orvesto Konsument.  

– Det stora raset för kvällstidningarnas bilagor är den tydligaste trenden. En titel som Aftonbladet Bil ligger nu under 100 000 och flera andra titlar tappar omkring 20 procent av sin räckvidd. Det här är inga goda nyheter för kvällstidningarna; att bilagorna, som sågs som deras livlina verkar rasa allt snabbare.

Ett undantag i bilagesegmentet är Expressens bilaga "Allt om Resor" som ökar med 65 procent i mätningen, men det är dopade siffror enligt Olle Lidbom eftersom den bara kostar en fjärdedel av vad den gjorde innan förvärvet från Bonnier Tidskrifter och dessutom har Expressens distributionsformer.

Är det några titlar du tror ligger nära en avveckling när det kommer till bilagorna?
–  Jag tror det är en bit kvar till dess. Många är trots allt ganska stora spelare med en räckvidd uppemot 400 000 läsare. De är fortfarande en viktig del av kvällstidningarnas affär. För kvällstidningarna är bilagorna ett sätt att hålla positionen. Däremot har jag numera svårt att se att de ska bli räddningen för kvällstidningarna i print.  

Bland tidskrifterna är det flera historietidningar som går framåt i mätningen. Populärhistoria (3,3 procent), Allt Om Historia (8,3) och Världens Historia (9,2).  Olle Lidbom lyfter fram att segmentet rider på det uppvaknande intresset för nostalgi.

– Alla tre historietidningar ökar och har etablerat en synlig, positiv trend. Det bygger mer på en allmän upptrappning för historieintresset än om produkterna i sig. Att alla tre titlarna i segmentet har liknande namn gör att de hjälper fram varandra.

Bland övriga ljusglimtar märks enligt Olle Lidbom Allas som ökar med fem procent i ett familjesegment där alla dalar. Damernas Värld som lyfter med drygt tio procent från en hög nivå och landar på räckvidden 245 000 läsare i Orvesto Konsument, en ökning med 23 000 läsare och samhällsmagasinet Fokus som ökar med 13 000 läsare (23 procent).

Vilka titlar ligger farligt till på tidskriftssidan?
– Fridas titlar tappar alla stort. Veckans Nu som ligger på 146 000 ligger fortfarande långt efter de andra skvallertidningarna och Solo och Frida tappar stadigt omkring 25 procent i mätning efter mätning. Jag har svårt att se hur de ska vända utvecklingen. Samtidigt som Frida och Veckans Nu inte är beroende av räckvidd för sin business är det ändå en signal för titlarnas utveckling.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.