Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Dahmén-effekten – Sydsvenskan vänder till kraftig vinst

Publicerad: 7 februari 2013, 12:30

Sydsvenskan gör en vinst på 30,8 miljoner kronor för helåret 2012 trots att omsättningen minskade med 11 procent: – Vi verkar på en tuff marknad, men trots det har vi på Sydsvenskan gemensamt lyckats att göra ett riktigt bra resultat, säger Lars Dahmén, Sydsvenskans vd och chefredaktör i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Sydsvenskan omsatte 753 miljoner kronor under 2012 – en nedgång med 11  procent.

Omsättningsraset har framförallt att göra med minskad  annonsförsäljning, men också att exempelvis bemanningsverksamheten har  minskat i omfattning.

Sydsvenskan med chefredaktör och vd Lars Dahmén i  spetsen har ändå lyckats vända 2011 års förlust på 6,5 miljoner kronor till  en vinst på hela 30,8 miljoner kronor för helåret 2012:
– Trots att  annonsintäkterna går ned i likhet med hela branschen förbättrar vi  resultatet med hela 38 miljoner kronor och slår dessutom vårt budgetmål.  Det är mycket imponerande, säger Lars Dahmén i en kommentar.

Han uppger bland annat att Sydsvenskan har  genomfört kraftigt besparingar samtidigt som man har hitta nya sätt att  arbeta mer effektivt.

Lars Dahmén tycker ändå att tidningen håller god kvalitet  trots besparingarna:
– Vi gör en tidning som våra kollegor i branschen  har all anledning att vara avundsjuka på, säger han i en  kommentar.

Han tänker fortsätta att hålla hårt i pengarna även framöver,  men lovar ändå viktiga förändringar:
– Under 2013 ska både journalistik  och affär ta steg framåt, säger han.

Lars Dahmén blev vd för Sydsvenskan hösten 2011.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.