Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Dan Morén: ”Startar säljbolaget på eget initiativ”

Publicerad: 22 september 2015, 08:58

Blev inte petad, enligt Dan Morén själv.

Foto: Carina Jäderström

"Jag blev inte petad", säger Dan Morén. Nu startar han säljbolaget Nerom som tar över annonssäljare från Bonnier News. Målet är 30-talet anställda under första kvartalet 2016.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterDan MorénExpressenBonnier NewsDagens Industri

Idag kom nyheten om att Bonnier News slår ihop säljavdelningarna för DN, Di och Expressen. Andreas Sandin över som försäljningsdirektör även för Dagens Nyheter. DN:s annonsdirektör Dan Morén bildar ett eget bolag. Men det handlar inte om någon petning, säger han.

– Det är på mitt egna initiativ. Det jag såg behövas göras på tidningarna för rubrikmarknaderna vill jag göra under egen flagg. Jag frågade därför Gunilla Herlitz och Henrik Stangel i somras om jag kunde göra detta. Det ansåg att det var en bra lösning då jag kan både tidningarna och branschen väl, säger Dan Morén.

Nystartade Nerom Annonsförsäljning AB ska samla rubriksannonser för bland annat bostad, privat, nöje, utbildning och motor. Det innefattar även bilagor för DN och Di. Newsfactory har uppdraget för bland annat bostadsannonser för Di. Det kommer de att fortsätta att ha.

– Orsaken till detta är diskussionen kring hur vi ska utnyttja investeringar såsom Hitta Hem , jobbsajterna och Insplanet. Den andra delen är att man idag har olika säljbolag. Ett gemensamt anslag ger bättre ekonomi för båda parter.

Dan Moréns familj sitter just nu i styrelsen på Nerom. Men detta ska ändras inom kort.

– Det är tillfälligt. Samarbete sker med Bonnier, men Bonnier kommer inte ha ägande i bolaget. Det kommer in andra externa nyckelpersoner i styrelsen i framtiden. Jag ber att få återkomma med det lite senare.

Dan Morén kommer erbjuda alla som arbetar på rubriksannonsmarknaden på Bonnier News att följa med.

– Rubriksannonser på DN har ca 18 anställda idag. Samtliga kommer erbjudas möjlighet att följa med. Under det första kvartalet 2016 kommer vi vara 30-35 personer i säljbolaget. Det blir en hel del nyanställningar. 5-7 personer behövs omgående.

Kommer du att ta andra uppdrag?
– Vi är knutna till framförallt Bonniersfären. Det är grundidén.

Ni tar över anställda och tar över stor del av försäljningen. Varför är inte Bonnier ägare?
– Det är ingen dramatik i det. Det är inte ovanligt att det är flera uppdrag som läggs inom samma bolag. Bonnier har inget ägande i andra säljbolag som vi har lagt uppdrag till. Detta görs för att hitta ekonomiska möjligheter. Redan idag läggs eftertexter ut på uppdrag för både Expressen och Di.

Kommer ni arbeta både för print och digitalt?
– Ja. Sen har vi andra produkter som seminarium och på bostad såsom Hitta Hem, säger Dan Morén.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.