Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Daniel Hallberg: ”Nästa gång jag hittar på en potentiell miljardindustri ska den bli gjord”

Publicerad: 2 augusti 2016, 12:33

Daniel Hallberg i några av sketcherna.

Foto: Instagram

Kings AD Daniel Hallberg blev Instagramkändis på bara ett par veckor. I sommar nöter han iBooks, jagar Pokémons och gör massa sketcher. – En magisk tillvaro, säger han.


Ämnen i artikeln:

KingInstagramSociala medierPokémonDaniel Hallberg

Daniel Hallberg, till vardags art director på reklambyrån King, intresserade sig för Instagrams koncept och använde det för att lägga ut roliga klipp. När mediepersonligheter som Hannah Widell, Amanda och Alex Schulman började boosta Daniel Hallbergs Instagram så tog allt fart.

Han har imiterat artisterna Håkan Hellström och Lorentz, avgudas av Timbuktu och deltagit naken i Clara Henrys radioprogram i P3. Sketcherna har givit honom nära 43 000 följare hittills.

Resumé frågade om sommaren, framgången – och Pokémon Go, som han hade på lur redan 2011.

Vad händer i sommar, Daniel?
– Jag njuter av sommarsverige. Badar i sjöar och hav, springer på lantvägar. Sover i hängmattan. Tar mig tid att titta på serier och lyssnar på poddar. Det är en magisk tillvaro.

Vad läser du i hängmattan?
– Kvällstidningar. Det tar jag mig aldrig tid att läsa i vanliga fall, så det har jag gjort till en semestertradition. Skvaller, spekulationer och artiklar som kokar soppa på en spik i nyhetstorkan. Älskar det!

Hur mycket hänger du med i mediebranschen?
– Hänger med som vanligt. Läser Resumé och lyssnar på de största poddarna.

Vilken app kan du inte leva utan just nu?
– iBooks. Att läsa böcker i telefonen är otroligt underskattat! Man har ju med sig hela biblioteket var man än går. Förstår inte hur pappersböcker kan finnas kvar.

Du har nu tusentals följare på Instagram. Hur kommer det sig att du gör detta?
– Jag älskar att filma och klippa, det är hela nöjet. Och eftersom jag varken har barn eller flickvän kan jag roa mig med det där på fritiden. Det är mycket roligare än att fika, dricka öl eller kolla på tv. Det är sådant där som verkligen slukar tid. Mvh dålig kompis och social eremit.

Hur mycket tid tar det egentligen att göra alla filmerna?
– Det är olika. Allt från en minut till… flera timmar, om jag ska vara ärlig. Det beror på hur mycket tid jag har. Nu på semestern har jag kunnat lägga mer tid på sketcherna. Till vardags har jag ett rätt tidskrävande jobb, så då lägger jag mindre tid på det.

Tjänar du några pengar på filmerna?
– Nej. Men indirekt, ja. Jag har gjort ett par små uppdrag som sprungit ur Instagram. Sketcher åt Hannah & Amanda, en mini webb-serie och annat.

Vill du göra det till en business?
– Jag får rätt mycket frågor om att göra köpta inlägg men har än så länge sagt nej. Annonsörerna har erbjudit rätt lite pengar för ett väldigt ’köpt’ budskap. Men om ett företag skulle ge mig fritt spelrum att skoja med deras varumärke mot en okej betalning, då skulle jag vara intresserad. Så länge det inte krockar med någon av mina kunder på King. Jag är trots allt Art Director där, Instagram är bara en rolig fritidssyssla.

Du har ju själv berättat på Instagram att du för fem år sedan kom på en idé som i princip är Pokémon Go. Hur bitter är du?
Haha, inte alls. Jag påminns bara om att skillnaden mellan att hitta på idéer och genomföra idéer är vad allt handlar om. Nästa gång jag hittar på en potentiell miljard-industri får jag se till att den blir gjord.

Spelar du själv Pokémon Go?
– Ja. Jag älskar populärkulturella trender. Vill alltid haka på sådant. Med risk att bli hobby-filosofisk här i hängmattan, men är inte det definitionen av att leva? Så tänker jag när Beyoncé släpper ett album som berör hela världen: ”tänk att jag fick vara med om detta historiska ögonblick när Lemonade kom ut!”. Samma sak gäller Pokémon. Jag vill förstå vad denna nya spelteknik är, känna hur kulturen knuffas framåt. Så jag har lagt rätt många timmar på att fånga meningslösa ”Ratata”. Och alla som inte vet vad Ratata är. Ja, ni är ju i princip redan döda?

Jag och min polare tycker damtennisen behöver mer huliganism. #vitaminwelltennis Ett filmklipp publicerat av Daniel Hallberg (@danielhallberg) Jul 29, 2016 kl. 8:50 PDT
Håkans nya gangsta-stil Ett filmklipp publicerat av Daniel Hallberg (@danielhallberg) Jun 9, 2016 kl. 7:47 PDT
Ett filmklipp publicerat av Daniel Hallberg (@danielhallberg) Jun 2, 2016 kl. 11:26 PDT
Det här är inte ett skämt. År 2011 (innan jag fattade det kloka beslutet att raka av mig skägget) hade Telia en tävling de kallade ”Appmiljonär”. Den gick ut på att man skickade in en idé på en app som skulle kunna dra in miljoner. Mitt bidrag i tävlingen är filmklippet här ovan. En idé jag och min kompis Felix Englundh hittat på. Telia nappade aldrig på bidraget, vi fick aldrig något svar. Är det bara jag eller påminner den här idén rätt mycket om Pokemon Go? Appen som än så länge höjt Nintendos börsvärde med 21 miljarder dollar…? Kan vi inofficiellt säga att jag och Felix vann den där apptävlingen ändå? Ett filmklipp publicerat av Daniel Hallberg (@danielhallberg) Jul 19, 2016 kl. 10:37 PDT

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.