Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Danska gratiskriget över

Publicerad: 1 september 2008, 06:09

I Sverige har konkurrensen på gratistidningsmarknaden minskat avsevärt. Och i Danmark är nu gratistidningskriget över. Nyhedsavisen läggs ned efter två år och nästan 900 miljoner kronor i förlust.


Går i graven.

De sista veckorna har Nyhedsavisens majoritetsägare Morten Lund försökt köpa danska upplagan av Metro, MetroXpress, utan framgång. Och i går kväll skickade han ut ett kort pressmeddelande att man inte ser några möjligheter att fortsätta när lågkonjunkturen närmar sig.

Nyhedsavisen lanserades för två år sedan av det isländska företaget Dagsbrun. Idén var en rikstäckande hemburen gratistidning. Nyhedsavisen såg som ett så farligt hot att varenda tidningshus i Danmark startade egna hemburna gratistidningar. Vilket knäckte marknaden från början. Efter ett år hade Berlingskes Dato fusionerat med Urban och ingen av gratistidningarna har fått lönsamhet.

I våras köpte Skype-grundaren Morten Lund 51 procent av Nyhedsavisen och så sent som för en månad sedan fick Lund kapitaltillskott från riskkapitalfirman Draper Fisher Jurvetson.

Men kalkylen gick uppenbarligen inte ihop och nu går ett stycke dansk tidningshistoria i graven.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.