Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför ändrar Facebook spärren för ungdomar

Publicerad: 17 oktober 2013, 10:24

Resumé kunde tidigare idag berätta att Facebook har sänkt integritetskraven för tonåringar och att dessa nu kan sprida information till allmänheten. Facebook får samtidigt kritik för att man vill nå ungdomar med reklambudskap. Företagets talesperson i Norden, Frida Löwengren, besvarar kritiken.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Rent praktiskt fungerar det hela så att ungdomarna har som  grundinställning (default) att inläggen endast skickas till ens vänner  på Facebook, men att ungdomarna nu också kan göra ett aktiva val och  skicka bilder, videofilmer eller annat material till allmänheten.

–  Facebook har sagt att man vill ge ungdomar samma möjligheter som övriga  användare redan har att sprida sina åsikter på nätet, säger Frida  Löwengren.

Hon uppger också att Facebook ger tydliga instruktioner om  vad det egentligen innebär att dela exempelvis en bild med allmänheten och  vilka risker detta kan medföra.
– Man kanske inser att man inte vill gå  ut med en viss bild trots allt och att man kanske hellre förmedlar en  politiska åsikt, säger Frida Löwengren.

Finns det inte risk att  pedofiler och liknande verkligen får möjlighet att kontakta ungdomar nu –  inte minst med tanke på att man postar med sina  riktiga identiteter?
– Det är viktigt att  föräldrarna pratar med  barnen om vad som sker på nätet och vilka som får tillgång till  informationen. Även Facebook hjälper till att utbilda ungdomarna. Blir man kontaktad av någon via Facebook så är ju också blockering  bara ett klick bort, säger Frida Löwengren.

Vad händer om en tonåring plötsligt får för sig att det här häftigt att publicera en bild där man är något avklädd?
– Det är inte tillåtet att lägga ut naket på Facebook och innehåll som strider mot Facebooks riktlinjer kommer att plockas bort, säger Frida Löwengren.

Hur ser du på kritiken att ni bara gör det här att kunna erbjuda era annonsörer en attraktiv målgrupp?
– Man måste komma ihåg att våra annonsörer redan nu kan nå en särskild målgrupp, säger Frida Löwengren.

Hon  förklarar att om en annonsör exempelvis vill nå alla ungdomar i åldern  15-19 som har ett gemensamt intresse så är det inga problem.

–  Annonsören får aldrig veta vem ungdomen i gruppen är, utan bara hur många man  skickar budskapet till. Det spekuleras alltid i olika frågor när  Facebook utvecklas på olika sätt, säger Frida Löwengren.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.