Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför är Com Hem-affären helt logisk – här är nästa steg

Publicerad: 10 januari 2018, 11:53

Att Tele2 slukar Com hem är bara det tredje steget i planen på att skapa tre jättar på bredbandsmarknaden, skriver Resumés Leif Holmkvist.


Ämnen i artikeln:

Tele2Com HemMTGTv-branschen

Ibland blir man fortfarande förvånad. I dag över att så många kollegor i branschen verkar förvånade över att Tele2 slukar Com hem. Det är ju bara det tredje logiska steget i en treårig strukturplan för att skapa tre jättar på bredbandsmarknaden:

1. I september 2016 sålde näringsminister Mikael Damberg statens krympande betal-tv-bolag Boxer, med en halv miljon kunder, till Com hem för 1,3 miljarder kronor. Tele2 köpte samma år danskägda TDC Sverige.

2. I april 2017 köpte Kinnevik 18,5 procent av Com hem för 3,7 miljarder kronor från riskkapitalbolaget BC Partners och blev största ägare i det ofta utskällda gamla kabel-tv-bolaget som i begynnelsen ägdes av Telia.

3. I år fusioneras Com hem in i Kinnevikkontrollerade Tele2, som då får 17,5 miljoner kunder, varav 6,3 i Sverige, som står för tre fjärdedelar av omsättning och de 30-procentiga bruttovinsterna i det nya bolaget. Därmed skapas ett bastant oligopol med tre bjässar som alla levererar fast och mobilt bredband, telefoni, företagstjänster samt tv och annat innehåll: Tele2, Telia och Telenor.

Om nu inte Konkurrensverket stoppar eller EU:s konkurrensmyndighet villkorar affären. Ironiskt nog är Com hem resultatet av ett sådant villkor, Telia tvingades sälja sin kabel-tv för att få gå samman med finska Sonera.

Det finns två vinnare och tre förlorare på affären:

+ Com hems aktieägare får 27 procent av nya Tele2 och en skvätt pengar som grädde på moset. Com hem är tungt skuldsatt och lever farligt när det traditionella tv-tittandet rasar. Integrerat i Tele2 är framtiden ljusare.
+ Ledningsgrupperna kan räkna med en rejäl sammanslagningsbonus.

- Kunderna kan räkna med prishöjningar som följd av den minskade konkurrensen, inte minst på tv-sidan där Comhem har 55 procent av marknaden och priserna på rättigheter rakar i skyn.
- De anställda går en spännande tid till mötes. Ledningen har utlovat synergier på 900 miljoner per år om fem år, många måste nog lämna för att kalkylen ska hålla.
- Medie- och kommunikationsbranschen brukar förlora när det blir färre, men större och mer svårförhandlade, bolag att leverera till.

Den gamle MTG-bossen Anders Nilsson har spelar sina kort skickligt sedan han tog över Com hem. Hans nästa steg blir rimligen att ta in MTG, som i sin satsning på e-sport och Splay blir allt mer beroende av bredband, i den nya jätten.

Bli bara inte förvånade om det händer.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tele2Com HemMTGTv-branschen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.