Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Därför är jag ett undantag"

Publicerad: 19 Mars 2014, 11:41

Foto: Lars Stugemos Twitter-konto.

Resumé rapporterade igår att 6 av 358 börs-vd:ar twittrar och att endast 40 procent av bolagen har ett Twitter-konto. HiQ:s vd, Lars Stugemo, tillhör ett av undantagen. Här förklarar han varför han ser Twitter som ett värdefullt verktyg.


Ämnen i artikeln:

HiQTwitter

Lars Stugemo grundade det börsnoterade it-bolaget HiQ år 1995.

Han blev  vd år 2000 – företaget har idag 1 300 anställda och kunder i 15 olika  branscher.

Han använder Twitter-kontot lsttwit flitigt och tillhör  därmed ett av undantagen bland Sveriges börs-vd:ar – endast 6 av 358  börs-vd:ar twittrar, enligt en undersökning från Box Communications.

– Vår verksamhet jobbar med it och jag ville prova vad det är för något och jag fastnade snabbt, säger han.

Han berättar att han har en dotter som spelar ishockey och att han från
gång till annan twittrar om vad som sker vid rinken.

– Det visar upp en personlig bild av mig, säger Lars Stugemo.

Han  lägger också ut bolagets pressreleaser på Twitter-kontot – ett exempel  var när HiQ hade anpassat Facebook för 2 500 dövblinda i Sverige.

Varför tror du att endast 6 av 358 börs-vd:ar twittrar?
–  Man kanske är rädd för att prova. Jag ser det som det nya sättet att  kommunicera. Det är klart att det finns Facebook och Instagram,  men jag valde Twitter, säger Lars Stugemo.

Han följer Carl Bildts twittrande med stort intresse och menar att han är föredömlig på området.  

Lars  Stugemo anser att Twitter är ett bra verktyg för att snabbare få  reda på saker och han tycker ockås att det är naturligt för ett bolag som HiQ  att vara aktivt på Twitter.

– Vi jobbar med mobilitet och digitalisering och sociala medier är en viktig del av detta, säger Lars Stugemo.

Vad tror du krävs för att fler börs-vd:ar ska börja twittra?
– Det måste vara äkta. Det går inte att twittra bara för att man ska göra det, säger Lars Stugemo.

Ni är ett börsnoterat bolag. Ser du ingen risk för att du lägger ut kurspåverkande information?
–  Nej, jag har jobbat så länge som börs-vd så jag tycker att jag vet var  gränsen går. Jag vet inte om det är något annat än Twitter som gäller om  fem år, men då använder jag säkert det, säger Lars Stugemo.

Det finns ytterligare en anledning till att han gillar Twitter.
– Jag kan inte skriva hur långt som helst, haha, säger Lars Stugemo.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

HiQTwitter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.