Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

”Därför är kritiken mot Facebooks siffertrix felaktig”

Publicerad: 24 Augusti 2017, 12:05

Amanda Oxell försvarar Facebook.

Foto: Montage.

Att Facebook har uppgett en större potentiell räckvidd inom vissa åldersgrupper än vad det finns människor folkbokförda i Sverige är verkligen ingen skandal. Det skriver Amanda Oxell, digital strateg på Maxus.


Ämnen i artikeln:

MaxusFacebookAmanda Oxell

Dagen är kommen, halleluja. Dagen då jag faktiskt försvarar Facebook i en krönika. Det har nu i veckan skrivits om att Facebook skulle ha blåst upp sina användarsiffror. De har i sitt system Business Manager (som vi som jobbar på mediebyrå använder när vi sätter strategi för våra kunder) uppgett en större potentiell räckvidd inom vissa åldersgrupper än vad det faktiskt finns människor folkbokförda i Sverige. Skandal! Eller?

Nej, den här nyheten är inte så skandalös som det verkar vid första anblick. Det finns ett gäng förklaringar till varför Facebook visar på större siffror än vad det finns folkbokförda personer. Den förklaring som med största sannolikhet bidrar mest i den här frågan är det faktum att det finns ett gäng människor som känner att de av någon anledning måste ha inte bara ett, utan två (eller kanske flera) konton på Facebook.

Varför vill man ha det, kan man fråga sig? Det enkla svaret är följande; anonymitet. Ett exempel på när man vill vara anonym kan till exempel vara att man vill kunna göra vad som helst och bete sig hur som helst online. Och då passar det kanske inte att ens äkta hälft, barnen eller kollegorna på jobbet ser de kommentarer man skriver.

Det finns ett gäng andra anledningar till att man kan ha dubbla Facebook-konton, men det finns också en anledning till att det inte borde vara till speciellt mycket skada för annonsörerna. Låt oss tänka lite logiskt.

Som många har hajat vid det här laget så använder vi strateger oss mångt och mycket av intressebaserade styrningar när vi mejslar ut våra målgrupper på Facebook. Låt oss ta mig själv i egen hög person som ett exempel. Jag är hästtjej och en betydande del av mitt surfande på Facebook går åt till att läsa artiklar om hästsport, kommentera på videos från hästsidor etc. Man kan säga att det är ett drag som tydligt skulle gå att urskilja om man tittade på data från min tillbringade tid på sociala medier. Allt detta sker alltså på mitt "riktiga" Facebook-konto.

Vi låtsas att jag skulle skapa ett fake-konto för att kunna kommentera precis vad jag vill, anonymt. Då är det ju också precis bara det jag gör, på mitt anonyma konto. Vardagssurfen, konversationerna med mina vänner, gillandet av foton, videos och annat som tål dagsljus sker ju fortfarande på mitt originalkonto.

Om det nu vore så att jag hade ett extra konto för att göra suspekta saker med, så gäller samma sak där. Det jag gör på det kontot kommer alltså att uppfattas av Facebooks algorimter som mitt "intresse". Men med tanke på att man inte är inloggad på ett sådant konto speciellt ofta/länge eller lämnar speciellt mycket relevanta spår efter sig, bör heller inte speciellt mycket intressen fångas upp. Man är alltså inte inkluderad som högaktuell i några av styrningsmöjligheterna som vi som köper Facebook-annonser använder oss av.

Ponera att en återförsäljare av ridhjälmar vill nå mig med en annons, vilket konto kommer de då att nå? Om de styr på kvinna 25-45 + "hästintresserad" kommer de med största sannolikhet nå mitt vanliga konto. Men om de bara styr på kvinna 25-45 så når de precis vem som helst, kanske till och med mitt (och många andras anonyma konton). Och är alltså ändå inte relevanta i sin annonsering.

Lärdom? Styr inte på kvinna 25-45. Lägg alltid till relevanta intressestyrningar. Hur brett du än vill nå.

Sedan är det ju faktiskt också så att när man identifierar sin målgrupp på Facebook så når man per default också de som temporärt befinner sig i området. Så alla som är ute och reser, eller bor någonstans utan att ha skrivit sig där, bör också ses som en orsak till varför antalet konton är fler än de som är folkbokförda i ett specifikt område.

Jag är väl medveten om att Facebook har varit i blåsväder med sifferdiffar det senaste året, men den här gången är det med största sannolikhet inget att hetsa upp sig över. Däremot kan man väl diskutera huruvida tidigare nämnda anonyma kontona faktiskt ska få existera. Men det tar vi i en annan krönika.

Amanda Oxell
Digital strateg, Maxus
Grundare Annonsrådet

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

MaxusFacebookAmanda Oxell

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.