Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Därför är tv-cheferna så rädda för telekombolagen

Publicerad: 27 Oktober 2014, 11:27

Jimmy Ahlstrand.

Foto: SVT.

Resumé kunde tidigare idag rapportera att landets tv-chefer gått ut i ett öppet brev till tre ministrar om att bevara nätneutraliteten. SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand menar att telekomoperatörerna satsar stenhårt på att utveckla nya affärsmodeller där innehållsleverantörer får olika kvalitet på tjänsten utefter vad man betalar.


Ämnen i artikeln:

Anders JensenCasten AlmqvistMTGSVTJonas SjögrenSBS Discovery TVJimmy AhlstrandEva HamiltonTV4

TV4:s vd Casten Almqvist, SVT:s avgående vd Eva Hamilton, MTG TV:s nye vd Anders Jensen och SBS Discovery TV:s vd, Jonas Sjögren, menar att den yttersta frågan handlar om vem som ska styra innehållet i näten – innehållsföretagen eller telekomoperatörerna.

Varför är ni så oroliga?
- Det beror på att det handlar om våra framtida möjligheter att komma ut till användarna med hög kvalitet på våra tjänster. Vi tycker oss se en tendens att telekomoperatörerna sänker kvaliteten eller att man som innehållsleverantör kan köpa sig fri från konkurrens, säger SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand.

Det tar sig uttryck i att ens egna tjänster får sämre prioritet i förhållande till andra tjänster, resonerar Jimmy Ahlstrand.
– Vi upplever att telekomoperatörerna vill sätta sig som en gatekeeper mellan oss och användarna, säger han.

Vad finns det för exempel på det?
– Vi vet att det har gjorts affärer av den här typen i andra länder och vi har också blivit uppvaktade av telekomoperatörer som vill skapa en sådan ordning i Sverige, säger Jimmy Ahlstrand.

Han vill inte gå in på vilken/vilka telekomoperatörer som man har blivit uppvaktade av, men menar att bolag som TeliaSonera har varit tydlig med att kvaliteten kan skifta framöver.

Det hela skulle kunna visa sig genom att tjänsten plötsligt står och buffrar eller att tjänster som Viaplay och SVT får sämre HD-kvalitet än exempelvis Netflix, resonerar Jimmy Ahlstrand.

– Vi vill skapa ett regelverk som förhindrar den här typen av affärer, säger han.

Det låter som maffiametoder á la 20-30 talets Chicago från operatörerna?
– Du är inte den första som drar den parallellen, men som SVT-företrädare kan ju inte uttrycka mig så. Men det är ett av skälen till att vi agerar. Säljer man korv så måste det vara korv. Det vill säga det som säljs och paketeras som ett öppet internet måste också vara det, säger Jimmy Ahlstrand.

Han befarar att det regelverk som EU-kommissionen har tagit fram på området och som nu är under behandling riskerar att inte gå igenom.

– Det är ett regelverk som ska gälla i många år. Telekomoperatörerna lägger stora pengar på att lobba i den här frågan just nu, säger Jimmy Ahlstrand.

Skulle en telekomoperatör kunna strypa SVT Play?
– Det är den yttersta konsekvensen, men det ska nog mycket till innan något sådant sker, säger Jimmy Ahlstrand.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.