Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför avgår Boxers vd

Publicerad: 12 februari 2010, 10:05

Det var inte Boxers minskande antal abonnenter som fick vd Per Norman att avgå häromdagen, utan mest sannolikt är att det var Teracoms nya bolagsstyrning som han inte kunde ställa upp på. Enligt insatta källor pekar allt på att han ville fortsätta att driva Boxer som ett självständigt bolag.


Ämnen i artikeln:

Boxer

truefalse

Boxers vd Per Norman vill inte vara med längre när Tercom strukturförändrar. (Foto: Andreas Elgstrand)

I dagarna stod det klart att Teracom genomför förändringar i koncernstrukturen för att möta en ökad konkurrens. Samtidigt framgick att Boxers vd Per Norman avgår med omedelbar verkan.

I förra veckan kom Teracoms kommuniké för fjärde kvartalet. Den visar att Teracoms helägda dotterbolag Boxer har cirka 665 000 abonnenter, men vad den inte visar lika tydligt är att siffran innebär en minskning med 15 000 abonnenter jämfört med mars samma år.

Enligt insatta källor som Resumé har tagit del av är inte minskningen orsaken till Per Normans plötsliga avgång. Mer sannolikt är att det rör sig om Teracoms förändrade koncernstruktur, där Boxer blir mer integrerat med den övriga koncernen:
– Jag är övertygad att Per Norman inte vill bli uppslukad av Teracom. Det är stor skillnad att agera vd för ett självständigt bolag jämfört med att sitta i ett bolag som en integrerad del av en koncern, säger en insatt källa.
Det är inte helt oväntat att Teracom nu integrerar sin verksamhet. Detta med tanke på att Viasat, Canal Digital och Com heM redan har integrerade operatörs- och nätdelar.

– Det har alltid varit lite av en kamp mellan Teracom och Boxer. Och det är betydligt enklare att styra en verksamhet om den är mer integrerad i själva koncernen, säger en insatt källa.

Utifrån detta resonemang är det inte konstigt att Boxers vd avgår samma dag som den nya koncernstrukturen ska offentliggöras, menar insatta källor.

Vad som har underlättat en sådan förändring är att det tidigare har talats om att sälja av Boxer, medan det i dag råder ett helt annat politiskt klimat.

Från Teracoms representanter framgår att en viktig orsak till förändringarna är en kraftigt ökad konkurrens på tv-marknaden.

– Jag tror hela branschen känner av en ökad konkurrens. Inte minst med tanke på att Telia under en lång tid gav bort sin ip-tv-tjänst och fick ett antal hundratusen kunder på köpet, säger Johan Bobert, informationschef på Boxer.

Samtidigt menar han att Telias kraftiga kundtillströmning successivt har avtagit i takt med att Telia slutat ge bort tv-abonnemang.

Johan Bobert menar att Boxers kundtapp ska kompenseras genom ett vässat erbjudande. En åtgärd är att Boxer sedan november 2009 erbjuder så kallad triple-play, det vill säga telefoni, bredband och tv där kunderna erbjuds rabatterat pris på bredband och telefoni.

Från den 1 februari i år får Boxerkunden även fler kanaler för samma pris. Från och med i höst ska Boxer erbjuda video-on-demand samt hd-tv, som lanseras till julhandeln.
Boxer hade en topp den sista december 2007 vad gällde antalet abonnenter, då man hade 709 000.
– Sverige är i dag en mogen betal-tv-marknad. Så Boxers fortsatta tillväxt måste ske utomlands, säger Johan Bobert.

I Irland skedde ett etableringsförsök 2008, men det ville sig inte. I november förra­ året startade Boxer i Danmark. Samma år förvärvades majoriteten av finska Plus TV.

Mediavisions vd, Marie Nilsson, är inte förvånad över att Boxer tappar kunder:
– Boxer har tvingats fokusera på två saker samtidigt. Dels utlandssatsningarna, dels marknaden i Sverige. Då kan det vara svårt att ha tillräckligt fokus på den egna hemmamarknaden. Samtidigt var Boxer tvunget att slå till när det uppstod öppningar utomlands, säger hon.

Att Telia har fått stora framgångar menar hon beror på att företaget har varit duktigt på att paketera sitt triple-play-erbjudande. Hon menar också att många har uppfattat Telias on demand-tjänster som en stor fördel, medan Boxer har saknat en sådan tjänst. Fram­över tror hon att konkurrensen hårdnar ytterligare.
– Under senare år har vi fått se en fragementisering av tv-tittandet. Nu ser vi en ytterligare fragementisering. Men denna sker på operatörs- och tjänstenivå, säger Marie Nilsson.

Resumé har sökt Per Norman utan resultat.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Boxer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.