Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Därför blir du beroende av Skam – och så kopierar du konceptet

Publicerad: 5 Juni 2017, 14:13

Snart är sista säsongen av Skam slut. Vi minns tillbaka på omåttligt populär tv-serie som gick långt utanför den traditionella ramen för linjär-tv.


Ämnen i artikeln:

SkamSVTNRK

1. Använd rätta modellen
"Skam"-skaparen Julie Andem har använt sig av Stanfordmodellen NABC när hon har tagit fram serien för att verkligen förstå målgruppen (norska sextonåringar) på djupet.

- Need. Det måste finnas ett tydligt behov för idén. Behovet ska gå att relatera till en specifik målgrupp och fylla ett hål i marknaden.
- Approach. Hur ska idén genomföras? Här kan saker som position på marknaden, kostnader, önskat resultat och tidsplan identifieras.
- Benefits. Vad är det som gör idén unik och vilka fördelar får målgruppen av det?
- Competition. Vilka andra liknande lösningar finns och vilka är de eventuella konkurrenterna?

2. Lägg upp en digital strategi
En genomtänkt digital mediestrategi har placerat "Skam" i alla typer av plattformar där ungdomar befinner sig. Navet i berättelsen är webbsidan skam.p3.no där chattar och klipp läggs upp mellan sändningarna. Dessutom har karaktärerna egna sociala medier. Fansens Facebookgrupper och onlinediskussioner ger i sin tur innehåll till serien.

3. Ge karaktärerna egna sociala medier
Säsongens huvudkaraktär Sana Bakkoush har 144 000 följare på Instagram. Via kontona @loglady99 (Noora), @ellevillevillde (Vilde), @stas_a_vaere_ chris (Chris), @evamohn2 (Eva), @jonas9000 (Jonas) och @isakyaki (Isak) kan fansen följa karaktärernas fiktiva liv mellan kameratagningarna.

4. Håll diskussionen levande på nätet
Varför hade alla i "Skam"-gänget ljusa kläder på sig? Vad exakt symboliserar Pepsi Max-flaskorna på bordet? Ska Eva gå på den där festen eller stanna hemma? Allt är ocensurerat – precis som ungdomar pratar. "Skam"-teamet tar med sig kommentarerna när de skriver fortsättningen på storyn.

5. Förbjud alla intervjuer
Det här är en ovanlig syn. Utöver Fredrik Skavlan har skådespelarna i "Skam" inte ställt upp på några intervjuer. Anledningen är att serien ska bli så verklighetstrogen som möjligt – det är karaktärerna som ska synas, inte skådespelarna.

6. Utnyttja teasers till max
Chattkonversationer och klipp blandas i en härlig röra och fansen blir som tokiga. I stället för att slaviskt vänta på ett nytt avsnitt kan du följa "Skam"-karaktärernas liv i veckorna. Du vet aldrig när materialet läggs upp, vilket gör att fansen fungerar som pushnotiser – och konceptet blir självgående.

7. Åk snålskjuts på fansens universum
Kärleken är gränslös. I sociala medier byggs "kosegrupper" av flera tusen fans, poddar hyllar varje steg och "Skam"-tröjor säljer som smör. Citat som "slutte å gå runt som en jæ klisjé", "drittsekk" och "kødder du?" har blivit legendariska.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

SkamSVTNRK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.