Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför förnyar inte Cap & Design med byråerna

Publicerad: 4 april 2008, 07:29

I höstas startade Per Torberger, då chefredaktör på Cap & Design, ett projekt där han la ut formgivningen av tidningen på fyra externa designbyråer. Projektet väckte läsarna men gav i övrigt inga vinster. Nu berättar Torberger för Resume.se om vad som hände.


Per Torberger på Cap & Design.

Förra året firade Cap & Design 20 år. Samtidigt prövade den dåvarande chefredaktören Per Torberger att testa en ny form på tidningen. Eller närmare bestämt fyra nya former av tidningen.

Under hösten lades tidningens form ut på fyra externa byråer som i stort sett fick fria tyglar. Tidningens reportrar skrev visserligen fortfarande det redaktionella materialet och tidningens logga fick inte ändras men i övrigt lät Torberger Graphic Laundry, Wonderboys, Research and Development och Lunapark härja mer eller mindre fritt. Resultatet blev fyra vitt skilda tidningar som mottogs med tveksamhet av branschen.

– Överlag kan man säga att de allra flesta gillade projektet men inte själva tidningen. Projektet ökade inte läsarantalet nämnvärt men jag hoppas att det var intressant ur ett större perspektiv. Dessutom hoppas jag att vi har inspirerat en del, säger Per Torberger.

Hur mottogs de olika numren?
– Vi fick tyvärr ingen bra start. Första numret som gjordes av Graphic Laundry fick oerhört mycket kritik. Det var så nära en läsarstorm vi har kommit under alla år. Jag fick över 100 mejl och de allra flesta var ganska kritiska. De tyckte att numret var plottrigt, att typografin var oläslig och att det var svårläst eftersom man var tvungen att vrida på tidningen. Många upplevde det som ett svek att de som prenumeranter inte hade möjlighet att välja, det var ju inte den här tidningen valt att prenumerera på, säger Per Torberger.

Var det någon som hotade med att säga upp prenumerationen i det här läget?
– O ja, flera stycken skrev det men jag tror inte det var speciellt många som gjorde det.

Med nummer två, som Wonderboys gjorde, svängde responsen.

– Det här är den mest avvikande tidningen av alla om man ser till genren. De allra flesta som hörde av sig tyckte att numret var lysande.

Nummer tre, av Research and Development, möttes liksom första tidningen av en del kritik. Denna gång var rösterna dock annorlunda.

– Nu fick jag plötsligt mer innehållsrika kommentarer. De höll sig på en helt annan nivå än tidigare och jag kände att de som stod bakom var riktigt tunga grafiska designers.

Sista numret, av Lunapark, kritiserades för dess stora fokus på mode. Men sista tidningen och numret från Wonderboys var också de tidningar som fick minst antal kommentarer från läsarna.

Projektet fick klartecken i oktober 2007. Efter de fyra tidningarna lades planerna på att lägga ut fler numer på externa byråer ner.

– Innan vi körde igång var många positiva till projektet, även om det också fanns de som varnade för farorna med ett sådant här projekt. Så här i efterhand kan jag säga att jag har lärt mig massor men det är inte troligt att vi gör det igen, säger Per Torberger.

Varför lade ni ner projektet?

– Ett par orsaker. Lösnummerförsäljningen på den första tidningen var inte alls bra. Vi sålde bara cirka två tredjedelar av vad vi brukar. Läsarna hade svårt att ta till sig ny design hela tiden och istället för att läsa artiklarna tvingades de lägg ner tid på att orientera sig i designen. De fick helt enkelt inte det som de betalar för. Det var också väldigt slitsamt för redaktionen. Jag ville ge helt fria tyglar till byråerna men det blev smått kaotiskt. Man måste våga vara tydlig med gränser och våga säga nej. Det har jag lärt mig nu. Den tredje och kanske tyngsta orsaken var att vi redan skruvat tidningen ett par gånger under min tid som chefredaktör. Nu kände vi att vi nu hittat det som vi ville vara. Att göra en sådan övergripande förändring som vi ville och samtidigt fortsätta med projektet var inte möjligt, säger Torberger.

Sedan årsskiftet har Cap & Design en ny form som görs av Johan Blomgren som är nyanställd ad på tidningen.

– Tidningen har nu fått en renare och luftigare layout. Det är enklare och klarare element och vinjetter och lite mer informationsdesign.

Målet är enligt Per Torberger att Cap & Design i år ska göra lite färre men tjockare tidningar än tidigare. Förhoppningen ligger på nio tidningar på cirka 90 sidor var.

I år satsar Cap & Design också mycket på webben.

– Förra veckan gick vi upp på 28 000 unika besökare. Tidigare har vi haft i snitt cirka 15 000 unika besökare. Nu ska vi öka ännu mer. Vi har lyckats bygga upp en bra webbredaktion och har nu det som krävs för att växa.

Per Torberger är sedan årsskiftet innehålls och eventansvarig på tidningen. Ny chefredaktör är Andreas Leijon .

Läs även: Cap & Design och Macworld blir en redaktion

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.