Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför granskar Aftonbladet och SvD nätpedofilerna tillsammans

Publicerad: 9 januari 2017, 12:44

Sofia Olsson Olsén

När 7000 nedladdningar av barnpornograftskt innehåll skulle bearbetas bestämde sig SvD och Aftonbladet för att samla sina krafter för en gemensam granskning,


I en gemensam granskning, som är den hittills största i Sverige, har SvD och Aftonbladet spårat upp 72 svenska nedladdare. 33 av dem har konfronterats av tidningarnas journalister. I dag påbörjas publiceringen av granskningen som bygger på information om miljoner nedladdningar från sajter över hela världen Schibsteds norska tidning Verdens Gang (VG) har granskat. 7000 av dessa leder till Sverige.

Hur kom ni på idén till att titta på nätpedofilerna gemensamt?
– Efter att vi genomfört projektet Gula båtarna gemensamt så fick vi smak för att arbeta mer tillsammans. Vår systertidning VG har gjort ett bra och prisbelönt arbete med sin serie om pedofiler i Norge och de hade material som ledde även till Sverige. Ett material vi så klart ville titta närmare på och gräva djupare i, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén till Resumé.

Hur drar ni nytta av varandra i just den här granskningen?
– Det är en enorm mängd data som ska genomlysas och tillsammans får vi så klart mycket starkare muskler för att göra just det. Dessutom drar reportrarna nytta av varandras olika kompetenser och lär av varandra på vägen.

Varför har inte det här gjorts tidigare?
– Just varför det inte skett tidigare är inte jag personen att svara på, men det är klart att vi inom Schibsted även på det redaktionella området ska dra nytta av våra olika organisationer och redaktioner. Tillsammans kan vi bara bli starkare.

Kommer vi att få se fler samarbeten framöver?
– Självklart kommer vi att få se det. Gula båtarna och #användarna är bara början.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.