Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Därför lämnar Alex och Sigge Acast

Publicerad: 19 Oktober 2016, 06:20

Konflikt mellan podcastplattformen och Perfect Day Media, stjärnregissör släpper dokumentär om Trump tre veckor innan valet och Snapchat slutar dela med sig av reklamintäkterna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Alex & SiggeAcastDokumentärHannah WidellPodcastSnapchatDonald Trump

Konflikt mellan Perfect Day Media och Acast
Enligt Perfect Day Medias vd Hannah Widell har Acast vid ett flertal tillfällen närmat sig bolaget om samarbeten, men Perfect Day Media ha genomgående svarat att bolaget inte vill ha sina poddar hos Acast. Trots det har Perfect Day Medias poddar som Alex & Sigges podcast som är en av Sveriges största – funnits i Acasts app. Men inte nu längre. Enligt Breakit sade Perfect Day Media nyligen till på skarpen och krävde uttryckligen att Acast plockar bort deras poddar.

– Vi har aldrig velat ha våra poddar där, så vi ser ingen anledning att bidra med vårt material, säger Hannah Widell till Breakit.

Kända kvinnor i anti-Trump kampanj
I en ny anti-Trump-kampanjfilm som publicerades i går av organisationen Humanity for Hillary berättar kvinnor öppenhjärtigt om hur de utsatts för sexuella övergrepp och trakasserier. Berättelserna varvas med citat från den video med Donald Trump som läckte för två veckor sedan där presidentkandidaten bland annat berättar:
"När du är en stjärna låter de dig göra det. Vad du vill. Ta tag i fittan. Du kan göra vad som helst". Videon är regisserad av dokumentärfilmaren Liz Garbus och avslutas med att kvinnorna, däribland Lena Dunham och Meryl Streep säger "Det är inte Ok".


Stjärnregissör gör dokumentär om Trump
Den Oscarsbelönade regissören Michael Moore har i hemlighet jobbat på en dokumentär om den amerikanske presidentkandidaten Donald Trump. Filmen har fått titeln "Michael Moore in Trumpland" och är en filmad version av en enmansföreställning som Moore försökte sätta upp i Ohio, men som enligt filmmakaren ställdes in för att den var för kontroversiell. På onsdag går filmen upp på biografer i Los Angeles och New York. Det rapporterar TT.

Snapchat vill sluta dela med sig av reklampengarna
Nu vill Snapchat sluta skryta dela med sig av sina stigande annonspengar med mediehusen som delar sitt innehåll i appen. Snapchat vill istället ge mediebolagen en fast summa och behålla reklamintäkterna själva. Samma affärsmodell som tv-bolagen använder vid programinköp. Sedan starten av "Discovery"-fliken har Snapchat låtit publicister själva sälja annonser mot sitt innehåll i appen. Det skriver Recode.

Mediernas rapportering från Mosul möter skarp kritik
Internationella medier, inklusive Al Jazeera och Channell 4 anklagas för att skapa underhållnings-tv av kriget mot IS. Bland annat har man valt att livestreama striderna i den irakiska staden Mosul på sina Facebooksidor. Flera tittare har ifrågasatt lämpligheten i att användare kan gilla eller välja emoji i samband med sändningen.
¬¬– Vi ville ge våra tittare ett av de viktigaste ögonblicken i vår tid, försvarade sig Channell 4 News digitala redaktör Jon Laurence till The Guardian.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.