Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Därför lämnar han Expressen

Publicerad: 26 April 2017, 09:48

Anders Nettebladt har gjort fem år på Expressen varav de tre sista i redaktionsledningen.

Anders Nettelbladt går från att sitta i redaktionsledningen på en av drakarna till ett bolag som omsätter några miljoner kronor om året. För Resumé så förklarar "mr. Facebook" varför.


Ämnen i artikeln:

FacebookAnders NettelbladtExpressen

2000 var Anders Nettelbladt med och grundade Svenskafans. Han blev sedermera vd för den växande plattformen som köptes upp av Stampen 2008 innan han lämnade för Expressen fyra år senare. Den 1 augusti sluter han cirkeln då han blir delägare på produktionsbolaget Dobb 2.0 som producerar rörligt innehåll till Svenska Fans videoavdelning FanTv. Ansvaret blir att lägga upp strategin för innehållet och affären.

LÄS MER: David Fjälls produktinsbolag värvar toppchef på Expressen

– Att börja på Expressens sportredaktion var en dröm som gick i uppfyllelse. Det har varit en otroligt spännande tid med många upplevelser. Under de sista åren har många projekt jag startat upp övergått i förvaltning och då känner jag att det var dags för mig att göra någonting annat. Jag träffade Micke och David (Mickael Fahlstedt och David Fjäll reds. Anm.) och de gav mig ett erbjudande som väckte mitt intresse.

Du går från redaktionsledningen på en av Sveriges största tidningar till ett produktionsbolag som omsätter några miljoner. Varför är den utmaningen spännande?
– Det är ju väldigt intressant att skapa innehåll, ta ut det kommersiellt och se till att det engagerar en publik. Det är det här jag brinner för. Expressen är ett maskineri med otroligt duktiga människor där det finns möjligheter att göra vad som helst egentligen. På ett mindre bolag med få anställda har jag större mandat att genomdriva förändringar och fatta snabba beslut själv.

Hur ser din uppdragsbeskrivning på Dobb ut?
– Först och främst att få till ett bra avslut på Expressen. Dobb gör en hel del spännande innehåll och många arbetar kvar här från tiden då jag lämnade Svenskafans, men en hel del duktigt folk har tillkommit. Om man ser till intresset för rörligt och företag som vill berätta sin story genom nativeformat på olika plattformar så finns det en enorm potential. På Expressen har jag både redaktionell erfarenhet, suttit med stora kunder och vet vilken typ av innehåll som ger räckvidd på sociala medier.

Finns det någon plan för Dobb som vi inte känner till?
– Vi vill växa och tittar på aktörer som KIT, Newsner och Wasp och vet någonstans vilken som är rätt väg att gå. Vi kommer också att lansera ett antal nya format under året. När vi utvecklar format handlar det både om FanTv och externa aktörer.

Anders Nettelbladt kom till Expressen från Svenskafans 2012 och blev sportchef på kvällstidningen. Tre år senare blev han trafikchef och byggde upp en strategi som lett till att tidningen i dag skapar större engagemang på sociala medier. Den senaste tiden har han verkat som affärsutvecklare. Han berättar att han började i en tid där det rådde stor okunskap kring både nativeformat och sociala medier både hos mediebyråer, försäljningsorganisationerna och redaktionen.

Enligt Resumés uppgifter var du nyckelspelaren i Expressens strategi på sociala medier. Är du rentav tidningens "mr. Facebook"?
– Nej, jag var bara en bidragande del. Jag är glad att jag har varit med på den här resan först med sporten och sedan med alla våra kanaler. Men det finns flera personer som ska ha cred.

Thomas Mattsson (Expressens chefredaktör reds. anm) är fantastisk i att ge människor han tror på chansen. Expressen har en journalistik som lägger grunden för engagemangen, men när jag kom var det fortfarande en väldigt printorienterad organisation. I dag har vi till skillnad från då en egen säljorganisation och en analysavdelning som gjort ett starkt arbete. Det och många andra faktorer ligger bakom det vi ser i dag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.