Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför lyckas FI - på Facebook

Publicerad: 12 februari 2014, 12:58

FI är bra på "fejjan".

Feministiskt initiativ (FI) är Sveriges största parti – på Facebook. I år har de haft över tolv tusen aktiva följare i veckan. – Vi är nästan det enda partiet i Sverige som har en dialog med våra följare, säger Maria Starck, webbstrateg på Feministiskt initiativ.


Ämnen i artikeln:

Maria StarckBrit Stakston

Dialog och diskussioner om mänskliga rättigheter. Det är framgångsreceptet som ligger bakom Feministiskt initiativs många följare på Facebook, enligt Maria Starck. Hon säger att de inte lägger några pengar på att marknadsföra sig till fler följare.  

– Vi pratar om saker som berör alla typer av maktordningar, inte bara kön. Frågorna vi diskuterar berör känslor och solidaritet. Det kan vara mycket svårare att få igång ett engagemang genom att diskutera fastighetsskatten, säger hon.

Häromdagen förde Fokus statistik över politiska partier med flest aktiva följare på Facebook. Med aktiva följare innebär att någon gillar, kommenterar eller delar ett inlägg på sidan. Feministiskt initiativ hade överlägset flest – 12 518 per vecka hittills under 2014. De följs av Socialdemokraterna som har 8 781 aktiva följare.  

Enligt Maria Starck är det som politiskt parti viktigt att visa både bra och sämre sidor – och att svara på allmänhetens frågor.  

– Partierna som sitter i riksdagen visar bara upp goda nyheter, vad de gör och vad deras politik har bidragit till. De pratar inte med sina väljare och bjuder inte in dem. Sen finns det partier som till exempel Sverigedemokraterna som skapar engagemang genom att svärta ner andra partier, säger hon.  

Även sociala medier-experten Brit Stakston tror att integration med läsarna är nyckeln.  

– De traditionella partierna är upptagna med att kommunicera ut vad de har planerat. De är dåliga på att snappa upp när deras egna frågor syns eller hörs. Feministiskt initiativ har i stället varit tydliga med att de bryr sig om diskrimineringsfrågor och sprider debatten när andra talar om det, säger hon till Fokus.  

Maria Starck tror att följarna i sociala medier kommer att vara en viktig del inför valet.  

– Jag ser våra följare som aktiva följare. Sociala medier är en jätteviktig mobiliseringskanal. Våra följare är en förlängning av partiet. Alla är inte nödvändigtvis folk som röstar på oss, men jag ser dem som valarbetare, säger hon.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Maria StarckBrit Stakston

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News