Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Därför överger han Twitter för Facebook

Publicerad: 21 Augusti 2015, 11:01

Ehsan Fadakar, sociala medier-chef inom Schibsted.

Foto: Lotte Fernvall.

Schibsted Publishings sociala medier-chef Ehsan Fadakar var en av de flitigaste i Mediesverige på Twitter. Men sedan en dryg månad tillbaka är det tyst på hans konto. Resumé har kollat varför. – Allmän trollfest är inte det som kommer föra människor närmare varandra.


Ämnen i artikeln:

TwitterEhsan FadakarFacebook

Ehsan Fadakar har de senaste åren varit en flitig debattör på Twitter. Men den 11 juli, strax innan semestern, gjorde han sin sista tweet – en kommentar till Sverigedemokraten Erik Almqvists utspel om vad som bör kallas "folkmord".

Trots att han nu är tillbaka på jobbet igen har han fortsatt med sin Twitter-tystnad. I ett mejl till Resumé förklarar han orsaken:
"Tog en paus under semestern och insåg att jag varken behöver det eller saknar det. Använder det fortfarande som ett rss, men finns bättre verktyg för att nå ut till vanliga människor och har aldrig varit intresserad av att tycka för journalister, mediefolk eller troll" skriver Ehsan Fadakar.

Han vänder sig främst mot det korthuggna formatet där kraftiga påhopp är vardagsmat.
"Twitter är inte ett verktyg för vår tid, samhället är komplicerat och debatten infekterad, 140 tecken, osammanhängande debattrådar och allmän trollfest är inte det som kommer föra människor närmare varandra. Dessutom är det väldigt, väldigt få som faktiskt ser olika tweets, och ännu färre som klickar på länkar där fördjupning sker".

För honom är det istället Facebook som gäller numera.
"Tonen är kanske inte jättemycket bättre, men det är enkelt att följa med i en diskussion, att delta och att få spridning på vad det man försöker opinionsbilda" skriver Ehsan Fadakar.

Nu efterlyser han fler likasinnade röster – som i dag huvudsakligen debatterar på Twitter – att göra samma sak.
"Det största misstaget antirasister och partier gör i dag är att fokusera på Twitter och inte Facebook. Jag har själv skrivit en hel del på och om Twitter, men aldrig för sent att nyktra till och byta bana. Det är på Facebook matchen spelats under en tid nu och det är rasister och troll som dominerar, som byggt upp en infrastruktur som gör att de får otrolig spridning på sitt ofta direkt vidriga budskap. Vanligt, vettigt folk måste rycka upp sig och sitt game på den plattformen".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.