Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Därför överlever Zlatans varumärke journalistbråk

Publicerad: 4 September 2015, 09:32

I veckan rök Zlatan Ibrahimovic ihop med TV4:s Olof Lundh. Varumärkesdoktorn Eva Ossiansson tror inte att fotbollsspelarens kritiserade utspel kommer att skada hans varumärke. – Han står för sina uttalanden, säger vad han vill och ber sällan om ursäkt, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovićEva OssianssonZlatan IbrahimovicOlof Lundh

Det var på en presskonferens i onsdags inför helgens match mot Ryssland gick Zlatan Ibrahimovic hårt åt sig trätobroder på TV4 Olof Lundh. Journalisten ställde en öppen fråga om Zlatans samarbeten med företag som klädföretaget Dressmann. Det var då som fotbollsstjärnan gick till motattack:

– Jag får inte tjäna pengar för dig. Varje gång jag gör det säger du "har han inte tillräckligt med pengar?". Är det inte så?

Och lite senare:
– Det är precis som när jag spelar fotboll. Det blir en extra kick när du får ont i magen. Just det. Det är det bästa.

Medan många har hyllat Zlatan Ibrahimovic rättframhet och kaxiga uttalanden är det andra som inte uppskattade spelarens attityd. Antimobbningsorganisationen Friends, som namngett arenan och som har en kampanj med sloganen "Stöd Friends kamp mot magont", reagerade starkt på uttalandena.

– Vi tycker inte det är okej, man måste komma ihåg att alla vuxna har ett starkt ansvar när det gäller jargong och kränkande kommentarer. Det ansvaret blir ju extra stort när man är en stor och beundrad fotbollsspelare som så många ungdomar ser upp till och har som sin största idol, säger Friends kommunikationschef Johan Rahm till SVT.

I fredagens Nyhetsmorgon berättade förre justitieministern Thomas Bodström att Zlatan Ibrahimovic beteende gentemot journalistkåren kan ligga honom i fatet efter karriären.

– Alla förstår att Zlatan är inne på sista eller kanske nästa sista säsongen som proffs. Medierna har skjutit fram positionerna, då vågar man sånt här. Det här var otänkbart för tre, fyra år sen. Zlatan kommer att få det riktigt, riktigt jobbigt efter karriären. Många kommer att vilja ge igen.

Eva Ossiansson, varumärkesdoktor vid Handelshögskolan i Göteborg är inte säker på att Zlatans kaxiga uttalande rimmar illa med fotbollsstjärnans varumärke.

– Han är ju känd för sin kaxiga attityd sedan tidigare, det finns en viss acceptans för honom. Men om han jobbar efter en ödmjukare image är jag inte säker på att det är särskilt lyckat. Men det tror jag faktiskt inte att han gör. Han visar en hög grad av självsäkerhet i sin kommunikation. Han står för sina uttalanden, säger vad han vill och ber sällan om ursäkt, säger hon till Resumé.

Eftersom Eva Ossiansson inte tror att samarbetarna med Dressman och Volvo är ett sätt att bygga en ödmjukare image anser varumärkesdoktorn inte att han är inne på fel väg i sitt varumärkesbyggande.

– Man brukar prata om falska symboler att personer agerar på ett sätt som de inte är. I Zlatans fall har han inte försökt bygga upp en helylleimage. Han står för självsäkerhet och har levt upp till det så länge han har agerat i offentligheten.

Så vad vill han åstadkomma med alla affärssamarbetena?
– Någonstans blir det en kombination av folkhemstanken, Volvo, Dressman och svenssonliv som tilltalar medelsvensson – samtidigt är Zlatan fortfarande Zlatan och kommer så att förbli. Han förställer sig inte och hans uttalanden är äkta.

Zlatan har dragit igång flera affärsverksamheter för att bygga sitt varumärke vid sidan av fotbollen. Tror du att Zlatan riskerar att bli hårdare granskad efter karriären på grund av sin attityd gentemot media?
– Både och. Det finns flera journalister som har en tagg i sidan åt honom. Men efter karriären är jag inte säker på att det kommer att vara samma fokus på Zlatan. Tittar man på Björn Borg och Ingemar Stenmark så blev det väldigt tyst när de slutade. Så länge han i första hand är en idrottsman är det hans prestationer på planen som kommer att granskas.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev