Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Därför protesterade inte Dagens Nyheter mot Teliakampanjen

Publicerad: 6 Maj 2016, 09:10

Foto: Kristina Sahlén/Kampanjbild/Telia

27 av Sveriges största publicister skrev på att erbjudandet om fri surf var ett hot mot nätneutraliteten. Men inte Dagens Nyheters Peter Wolodarski. Mediepodden har tagit reda på varför.


Ämnen i artikeln:

TeliaDagens NyheterPeter Wolodarski

Aftonbladet, Expressen, SvD, TV4 och SVT. Landets alla största medier stod listade i uppropet mot Telias kampanj som innebär fri surf på specifika sociala medier, och enligt de undertecknande publicisterna är en direkt attack mot lagen om nätneutralitet.

Även Dagens Nyheter fick en förfrågan om att skriva under protesten – men valde att avstå, uppmärksammar Emanuel Karlsten och olle Lidbom i senaste avsnittet av Mediepodden. Förstnämnde menar att det kan tolkas som en markering från DN:s håll och har därför försökt ta reda på varför de ställt sig utanför.
– Men ingen, varken i ledningen eller någon annan jag kontaktade verkade veta varför de inte var med, eller om de ens fått frågan, säger Emanuel Karlsten.

Men till sist nådde han chefredaktör Peter Wolodarski, och Emanuel Karlsten fick uppfattningen att han hade tagit beslutet på egen hand. Svaret löd:
”Blir ofta tillfrågad om olika upprop, är i regel restriktiv, skriver mest i eget namn, enklast så. Principiell anhängare av nätneutralitet såklart.”

DN har alltså en restriktiv hållning vad gäller att delta i upprop, men trots att han är anhängare av nätneutralitet ville han inte ta officiell ställning i ett gemensamt upprop.
– Lite udda ändå tycker jag, särskilt eftersom han verkligen blir en udda fågel då hans DN blir de enda som inte är med, säger Emanuel Karlsten.

Man ger också branschpressen en känga, för att man inte har noterat att en av landets största dagstidningar valt att stå utanför uppropet.
– Det är lite konstigt att så få har reagerat på det här, inte minst i branschmedier, för alla andra stora medier förutom DN var ju med på uppropet, säger Emanuel Karlsten.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.