Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför publicerade Expressen bilder på bilder på de som dog i flygkraschen

Publicerad: 30 mars 2015, 12:47

Expressens artikel.

Expressen publicerade artikeln "De dog när planet kraschade" med bilder och namn på 14 av de människor som dog när Germanwings-planet störtade i franska alperna förra veckan. – En del av nyhetsförmedlingen, säger Expressens redaktionschef Magnus Alselind.


Ämnen i artikeln:

ExpressenMagnus Alselind

Medierna dominerades i förra veckan av nyheter som handlade om flygkraschen där samtliga 150 ombord miste livet. Det var under tisdagen som ett Germanwings-plan var på väg till Düsseldorf från Barcelona när andrepiloten flög planet in i en bergvägg. Det var under fredagen som Expressen lade ut en artikel om några av de döda – som innehöll namn, personinformation och bild.

– German Wings-kraschen har berört många och en del av nyhetsförmedlingen – vid sidan av orsakerna till kraschen, uppgifterna kring piloten och betydelsen för framtida flygningar, branschen och säkerhetsbestämmelser – är att berätta om människorna som blev offer för kraschen och berätta deras historier, skriver Magnus Alselind i ett mejl till Resumé.

Vari ligger allmänintresset för att veta identitet och visa bilder på de som dog?
– Vid olyckor och kriminalfall ingår i Expressens kvalitetspolicy att inte publicera namn och bild på utan särskilt godkännande av anhöriga. Därför är en stor del av nyhetsförmedlingen vid sådana fall anonym. Svenska medier är generellt mer restriktiva med namn och bild än i många andra länder. Men det finns också de som vill berätta och ge en bild och berättelse av deras nära och kära.

Har ni ett särskilt godkännande av anhöriga i det här fallet?
– Personerna i artikeln har det skrivits om i andra medier i just detta fall.

Magnus Alselind hänvisar också till att pappan/maken till två av de döda själv gick ut med ett uttalande och bilder på sin döda familj.

Jag har sett någon kommentar om att ni bara är ute efter klick med den här typen av artikel. Vad säger du om det?
– Vi bevakar stora nyhetshändelser genom att vara snabbt på plats, ha experter i studio som kommenterar och ge så mycket information som möjligt om vad som hänt och varför, där vill jag hävda att vi och Aftonbladet är världsledande bland tidningar, men just kring att publicera namn och bild är vi mer restriktiva än i många andra länder.

Så det är inte en fråga om rent klickfiske?
– Nej, det är en del av vårt stora nyhetsarbete och en del av vårt uppdrag. Största intresset röner orsakerna till kraschen men vi berättar i alla delarna, som många andra stora medier runt i världen, skriver Magnus Alselind.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ExpressenMagnus Alselind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.