Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför satsar Lidl på dejtingserie

Publicerad: 21 februari 2022, 09:06

Efter en rad oväntade marknadsinitiativ lanserar Lidl Sverige konceptet ”Hungrig på kärlek” i samarbete med Aller media. Serien har premiär på Youtube och Hänts kanaler den 10 mars.


Ämnen i artikeln:

LidlYoutube

Lidl har genom åren gjort sig kända för innovativa marknadsföringsgrepp i Sverige. 2013 öppnade livsmedelskedjan pop-up restaurangen Dill på Södermalm i Stockholm. Matprofiler, kändisar och medier hyllade krogen utan att känna till att Lidl låg bakom. Vilket avslöjades några veckor senare. Under de senaste åren har Lidl tagit fram och lanserat egna sneakers vilka sålts på flera marknader, och fått stor uppmärksamhet i medier.

I ett samarbete med Aller Media har varumärket nu utvecklat formatet ”Hungrig på kärlek” där sex singlar är utvalda att på Lidl välja sin nästa dejt. Endast baserat på vad personen har stoppat i sin varukorg. Serien har premiär den 10 mars på Hänt, hant.se och Youtube.

- Som utmanare på den svenska livsmedelsmarknaden letar vi ständigt efter nya sätt att nå våra konsumenter. Vi prövar ständigt nya former och kanaler för vår marknadskommunikation. I en tid av svapjande är det dags att bryta ned dejtande till något som alla gör – handlar mat. Vi vill vara en del av nuet och våra kunders vardag. Dejtande är ju något som berör det flesta och vi tror att man kan hitta kärleken på Lidl, säger Bella Goldman, Lidl Sveriges Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör.

En drivkraft bakom att Lidl vill pröva nya format och kanaler är att det rörliga tittandet ökar. 

Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör ser flera gemensamma vinster i  samarbetet med Aller Media när de får en möjlighet att nå andra målgrupper genom att skapa ett intressant innehåll och ett nytt programformat.

– Från Lidls håll innebär det bland annat att nå fler presumtiva kunder i andra målgrupper och en möjlighet för oss att visa upp våra fina butiker och sortiment för en bredare målgrupp. Vi ser också en stor möjlighet att vara en naturlig del av ett underhållande innehåll som förtjänar sin uppmärksamhet.

Projektet kommer att utvärderas ur flera aspekter som antalet tittare, den totala tittartiden samt försäljningen av de produkter som lyfts i programmen. Men också om tittarna hittar inspiration från dejterna och vill testa att laga recepten från vinnarkorgarna.

– Sedan analyserar vi hela tiden perceptionen av vårt varumärke, det kommer bli intressant att se om den påverkas av detta projekt.

Hur tangerar satsningen er övergripande kommunikationsstrategi?
– Vi är en utmanare i dagligvaruhandeln men även med vår kommunikation. Vi försöker ständigt hitta nya sätt att nå fler kunder. Intresset för att titta på, och antalet minuter framför, rörligt online ökar. Vi vill därför pröva nya format och kanaler. 

Programmet kommer också att synas i Lidl sociala kanaler: Facebook, Instagram, Youtube och webben.  Varumärket kommer också att släppa behind the scenes, bloopers, recept och kampanjvaror från programmet i samtliga externa kanaler.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

LidlYoutube

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.