Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför ska du annonsera i Snapchat

Publicerad: 19 oktober 2015, 06:44

Därför ska du annonsera i Snapchat.

Snapchat är en guldgruva för annonsörer, Amazon lämnar in omfattande stämningsansökan och Facebook larmar vid intrångsförsök på ditt konto. Det är några av nyheterna i måndagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookMorgonsvepetAmazonSnapchat

Därför ska du annonsera i Snapchat
Snapchat växer och växer. Idag står det klart att nätverket är mer populärt än Facebook bland USA:s ungdomar. Adweek har skrivit sex punkter som säger varför du som marknadsförare ska in i nätverket.
1. Snapchats nya Sponsored Selfie Filters ska nå upp till 16 miljoner tittare per dag.
2. Cosmopolitan når över tre miljoner tittare per dag via Snapchat Discover.
3. Den digitala musikkanalen iHeartRadio fick över 340 miljoner impressions på Snapchat under deras två dagars musikfestival i mitten på september.
4. Snapchat är nu mer populär än Facebook bland USA:s ungdomar, se mer nedan.
5. Nick Cicero, vd för Delmondo, som hjälper flera sociala media-influencers såsom Gary Rojas och Esa Fung, säger till Adweek att de får runt 400 000 tittare per Snapchat Story.
6. Snapchat har över 4 miljarder video-visningar per dag – samma siffra som Facebook.

Amazon stämmer över 1000 för fejkrecensioner
Amerikanska medier rapporterar idag om att Amazon nu stämmer över 1 000 personer som har erbjudits pengar att skriva fejkade recensioner av produkter i företagets e-handel. Flera hemsidor i USA har erbjudit pengar för positiva omdömen. Amazon har nu inriktat sig på hemsidan Fiverr.com, skriver Digital Trends. ”De målsägande vilseleder Amazons kunder för egen vinning”, skriver Amazon i stämningsansökan.

.. och kan komma att lansera ”smarta glasögon”
Amazon har lämnat in en patentansökan på augumented reality-glasögon – så kallade smarta glasögon likt Google Glass. Det skriver Recode.net. Ansökan lämnades in redan i september 2013, men har uppdagats först nu. Amazon har inte velat ge några kommentarer. Google släppte sina glasögon 2013.

Facebook ska larma vid intrångsförsök
Facebook ska sända ut notiser till personer vars konto kan vara övervakat av regeringen eller spionorganisationer.
”Vi gör detta eftersom dessa typer av attacker tenderar att vara mer avancerade och farliga än andra, och vi rekommenderar att drabbade människor vidtar de åtgärder som är nödvändiga för att säkra sina konton”, skriver Facebook själva i ett meddelande. Sajten Übergizmo skriver att det kan komma som en reaktion på Edward Snowdens läckta rapporter.

McCann anställer BBC:s förre sociala medier-chef
McCann i London rekryterar Chris Hamilton, tidigare sociala medier-chef på BBC News. Hans uppdrag blir som redaktionell director för ”Live”. McCanns digitala byrå, skriver Adage. Hamilton har arbetat i 14 år på BBC. McCann anställer även Irina Kondrashova, tidigare strategichef på 360i, som får motsvarande roll på McCann Live.

Snapchat förbi Facebook för USA:s tonåringar
Enligt en ny halvårsundersökning som investmentbanken Piper Jaffray har gjort är Instagram favoritplattformen för ungdomar i USA. Dessutom är den stora skillnaden sedan förra undersökningen att Snapchat har gått förbi Facebook. Instagram är favorit enligt 33 procent av de tillfrågade, på andra plats hamnar Twitter med 20 procent och tredje Snapchat med 19. Facebook är favoriten för 15 procent av ungdomarna mellan 13 och 19 år, skriver Wall Street Journal.

Medieforskare: Så mycket bättre har mallade roller
TV4:s underhållningsprogram Så mycket bättre bygger på en väl utarbetad dramaturgi, menar medieforskaren Michael Rübsamen. Rollerna är mallade för att bygga sympati, säger han till SVT:s Kulturnyheterna. Lisa Nilsson har till exempel en ledande roll:
”Hon kommer att vara en av dem som får mentorsrollen”, säger Rübsamen.
Lisa Nilsson kommenterar själv rollerna:
”Med det sagt är var inte nödvändigtvis så att vi tog dem. Eller vi kanske gjorde det utåt sett, men vi kunde prata om det: "nu känns det som att jag porträtteras så här, och jag vet inte jag vill det". Det fanns en sådan diskussion när kamerorna var av.”

Malmö FF slopar tröjreklamen
Malmö FF tar bort reklamen på tröjorna under resten av säsongen och ersätter den med loggan för samhällssatsningen ”Tillsammans”. Inom satsningen anordnas bland annat fotbollsträningar för nyanlända ungdomar, fotbollsakademier och turneringen Fotboll mot rasism.
– Malmö FF är och ska inte bara vara en fotbollsklubb utan även en positiv kraft i samhället, säger klubbens vd Niclas Carlnén, i ett pressmeddelande.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.