Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Därför tror Aftonbladets publisher på tv-satsningen trots förlustberget

Publicerad: 3 november 2016, 08:49

Sofia Olsson Olsén

Foto: Andreas Elgstrand

Enligt Resumés källor gör Aftonbladet TV en förlust på drygt 50 miljoner kronor per år. – Vi har en plan framåt, men vissa delar måste få växa, säger Sofia Olsson Olsén till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénAftonbladet TVAftonbladet

Sofia Olsson Olsén har inte gjort någon större kursförändring sedan hon tillträdde som Aftonbladets publisher. Handlar hennes uppdrag mer om att förvalta än att skapa visioner?

– Vi ska fortsätta att vara Sveriges primära nyhetskälla. Men vi måste också vara snabba på det nya. Just nu är det tv. I dag förväntar sig våra besökare tv när de söker sig till Aftonbladet.

Enligt våra siffror så kostar Aftonbladets tv-satsning ganska mycket mer än vad den smakar. Det är en förlustaffär på över 50 miljoner kronor per år. Är det värt det?
– Jag kan inte bekräfta just den siffran, men jag tycker så klart att satsningen är motiverad. Det går inte att titta på tv isolerat utan det handlar mer om en helhetsupplevelse för konsumenterna. Rörlig bild är en lika viktig del för oss som stillbilder i dag. Användarna och annonsörerna vill ha rörlig bild.

Under Jan Helins tid vid rodret blev det tydligt att Aftonbladets papperstidning inte var prioriterad. Känslan som kommunicerades var att den skulle dö. Anette Novaks medieutredning pekade i samma riktning, men Sofia Olsson Olsén verkar inte fullt så krass och alltjämt arbetar 50 personer oinskränkt med att göra printupplagan av kvällstidningen.

– Så länge den är lönsam kommer papperstidningen att överleva. Den är extremt viktig för oss intäktsmässigt, men på sikt är den en utmaning. Vi vill hålla den vid liv så länge som möjligt.

Skulle du säga att du har en mer välvillig inställning till papperstidningen än vad din företrädare hade?
– Janne hade i grunden en pappersvänlig syn, men hans stora mission blev att ta ledningen för hela den digitala omställningen tillsammans med Anna Settman och med start 2009. Alla medarbetare matades med att ”Aftonbladet är ett onlinebolag”. Vi gjorde flera större och mindre nedbemanningar löpande. Det var nog många som valde att ta avgångsvederlag eftersom de inte upplevde att de hade någon roll i onlinebolaget. Janne och Anna var tvungna att prata online rätt hårt.

Så det handlade mest om kommunikation?
– Exakt, jag tror att Jan Helin var lika mycket printkramare som jag är.

Mer om Sofia Olsson Olséns största misstag i karriären, hennes syn på ledarskap och Aftonbladets roll inom Schibsted finns att läsa i en stor intervju i Resumés papperstidning. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News