Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Därför vill han köpa Hemnet

Publicerad: 8 Maj 2015, 07:31

Martin Frey.

Foto: Pressbild.

Schibsted har de senaste åren försökt konkurrera med Hemnet. Nu vill de istället köpa bolaget för 1,5 miljarder kronor. Martin Frey, affärsområdeschef Schibsted Classified Media, förklarar varför.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzMartin FreySchibstedBlocket Bostad

I dag offentliggjorde Schibsted sitt bud på Hemnet som ägs av Swedbank Fastighetsbyrå, Fastighetsmäklarförbundet FMF, Mäklarsamfundet och Svensk Fastighetsförmedling. Redan på förhand har de kommit överens med Swedbank Fastighetsbyrå och Svensk Fastighetsförmedling, vilket ger den norska mediekonceren 50 procent av aktierna i Hemnet. Men eftersom budet är villkorat måste de andra två säga ja för att affären ska gå igenom.

De senaste åren har Schibsted gjort en aggressiv satsning på Blocket Bostad för att försöka ta marknadsandelar av Hemnet. Men nu väljer de alltså att plocka fram den stora plånboken istället.

– Man kan säga att Blocket bostad har varit en strategisk satsning för oss. Vi har knutit väldigt viktiga kontakter och relationer i branschen, och lärt oss hur den fungerar. Vi är stolta över vad vi har åstadkommit, men Blocket Bostad är fortfarande ett komplement till Hemnet som är ohotad etta. Vi har ambitionen att bygga den bästa marknadsplatsen för bostadssök, och det här är ett snabbare sätt, säger Martin Frey, affärsområdeschef Schibsted Classified Media.

Är Hemnet omöjliga att slå?
– Svårt att svara på. Som det är nu har de väldigt starkt position. Men vi tror också att ägarbilden som den ser ut idag är problematisk. Det finns särintressen och mäklarkopplingar vilket gör det svårt för andra marknadsplatser. Om vi kommer in på ägarsidan blir det en oberoende ägare. För marknaden som helhet blir det en förbättring.

Hur bedömer du chanserna att affären går igenom?
– Det kan jag inte uttala mig om. Vi lämnade budet till de två förbunden igår kväll. Vi måste få möjlighet att träffa dem och utveckla våra sina tankar. Sedan får man har respekt för att de måste sätta sig ner och diskutera.

Varför valde ni strategin att komma överens med häften av ägarna först?
– Det vill jag egentligen inte kommentera, men det föll sig naturligt så.   

Hemnet omsatte 162 miljoner kronor med rörelseresultat (ebitda) 34 miljoner kronor 2014 (2013: 119 respektive 26 miljoner).

Varför tycker ni att 1,5 miljarder är ett rimligt pris?
– Vi har gjort vår bedömning och värdering utifrån vilken potential vi tror finns. Mycket av pengarna på bostadsmarknaden läggs fortfarande i print. Det finns ett stort utrymme att vara med och förflytta det digitalt. Sedan tror vi också att Hemnet kan spela en stor roll i Schibsteds ekossystem och annonssystem. Vi har en organisation för annonsförsäljning och teknikutveckling på plats, och vi är riggade på ett sätt att vi kan effektivisera, säger Martin Frey.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.