Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Datainspektionen läxar upp Bonnier

Publicerad: 1 November 2012, 13:15

Bonnier sparade personuppgifter från sina kunder i tre år i strid med personuppgiftslagen. Detta enligt Datainspektionen som nu vill att bolaget ska att gallra i sin kunddatabas senast ett år efter att kundförhållandet upphört.


Ämnen i artikeln:

BonnierDatainspektionen

Inspektionen av Bonniers kunddatabas påbörjades i december förra året. Nu konstaterar Datainspektionen att Bonniers hantering av personuppgifter går stick i stäv med personuppgiftslagen.

Det visade sig att Bonnier lagrar information om tidigare kunder i tre år efter att kundrealtionen avslutats.

I sitt beslut skriver Datainspektionen:

"Datainspektionen anser att när mer än ett år har gått sedan kundförhållandet upphörde är relationen mellan näringsidkare och kund så pass svag att en förnyad kontakt från näringsidkarens sida bör ses som inledande av en ny kundrelation".

Datainspektionen vill att Bonnier ska gallra personuppgifter för marknadsföringsändamål senast ett år efter att kundförhållandet avslutats.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

BonnierDatainspektionen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.