Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

David Fjälls produktionsbolag värvar toppchef på Expressen

Publicerad: 26 April 2017, 08:35

Anders Nettelbladt och David Fjäll. Tillsammans med vd:n Mickael Fahlstedt delägare i Dobb 2.0.

Produktionsbolaget Dobb 2.0 gör en tung värvning i Anders Nettelbladt. På Expressen har den tidigare sportchefen och trafikchefen byggt upp kvällstidningens Facebookstrategi. Nu går han in som delägare och anställd i bolaget med start 1 augusti.


Ämnen i artikeln:

David FjällAnders NettelbladtExpressenProduktionsbolag

Anders Nettelbladt har varit en nyckelperson i Expressens strategi på Facebook där han under den något vaga titeln trafikchef gjorde att tidningen i dag skapar ett större engagemang än konkurrenten. På Expressen har han arbetat som sportchef, utvecklingsredaktör och trafikchef med ansvar för digital marknadsföring i sociala medier. Han sitter också Expressens redaktionsledning sedan 2014. Nu går han i stället in som delägare i Dobb 2.0 med start den 1 augusti.

– Jag har haft fem fantastiska år på Expressen och har på nära håll fått vara med om en enorm digital utveckling såväl trafikmässigt som med ökade digitala intäkter. När erbjudandet kom att få starta en ny resa med Dobb 2.0 gick det dock inte att tacka nej, säger Anders Nettelbladt i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Efterfrågan på kostnadseffektiv rörlig bild för såväl redaktionellt innehåll som nativeannonsering, i kombination med en förståelse vad som engagerar och hur man når rätt räckvidd i olika målgrupper, kommer vara väldigt stor framöver. Här finns mycket spännande att göra och Dobb 2.0 har redan i dag många intressanta kunder med olika kopplingar till sportvärlden. Jag ser fram emot att få jobba nära uppdragsgivarna med att gå från strategi till handling, säger Anders Nettelbladt.

Tidigare var Anders Nettelbladt vd och grundare för SvenskaFans.com mellan åren 2000 och 2012. SvenskaFans.com såldes till Stampen i maj 2008. Under denna tid grundades även Dobb som ett produktionsbolag till Svenskafans.com.

Anders Nettelbladt blir nu anställd som innehålls- och affärsstrateg på Dobb 2.0 och kommer att gå in som delägare i bolaget.

– Anders Nettelbladt är en drömrekrytering för oss. Han har en gedigen bakgrund inom digital produktion och försäljning, och en mycket vass spetsspecialkompetens gällande att skapa innehåll som både är engagerande och kommersiellt intressant. Vilket passar väldigt väl med Dobb 2.0:s affärsidé som är att skapa tittade minutrar till rätt målgrupp. Vi ser väldigt mycket fram emot att få jobba med Anders igen, säger Michael Fahlstedt, vd för Dobb 2.0 i en kommentar.

Dobb 2.0 grundades år 2015 av Michael Fahlstedt och David Fjäll som en avknoppning till tidigare Stampenägda Dobb. Michael Fahlstedt har tidigare även han varit grundare till SvenskaFans.com och David Fjäll har sedan 2007 haft uppdrag på SVT Sport som programledare och reporter. Produktionsbolaget omsatte 4,3 miljoner kronor under sitt första verksamhetsår med en vinst på 1,4 Mkr (marginal 32,9 procent).

Dobb 2.0 har i dag kontor i Stockholm med tillhörande 8 kamera-studio som man dagligen skapar innehåll ifrån, som sänds live och on demand till kunder och egna kanaler. Sedan årsskiftet driver Dobb 2.0 webbkanalen FanTV, som ägs av Everysport Media Group, med en räckvidd på 280.000 tittare per vecka. FanTv kommer under året att släppa nya programformat med inriktning på e-sport.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.