Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

De borde ta över Resumé – om branschen får välja

Publicerad: 14 Oktober 2015, 12:20

Martin Schori, Nina Åkestam och Mats Edman – tre personer som skulle passa för jobbet som chefredaktör om branschen själva får tycka till.

Foto: Anna Schori, Andreas Elgstrand och Dagens Samhälle

Martin Schori, Nina Åkestam eller kanske Mats Edman? Vi har låtit flera ledande personer inom kommunikationsbranschen svara på vem de helst skulle vilja se som ny chefredaktör för Resumé.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Business MediaMikael NestiusClaes de FaireBonnier Business Media SwedenResuméRekrytering

I förra veckan stod det klart att Resumés chefredaktör sedan 2011 Claes de Faire lämnar tidningen för att bli innovationschef och chefsrekryterare på Novare. Han kommer att jobba kvar på tidningen fram till den 1 december.

Resumé har frågat några ledande personer inom kommunikationsbranschen om vilka de helst skulle vilja se som ny chefredaktör.

Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski:

Martin Schori är ett spännande namn! Lite för undanskymd i nuvarande KIT-roll.

Stadiums marknadschef Victoria Appelqvist tror på en efterträdare från forskarvärlden med vass penna och förflutet på byråsidan.

Nina Åkestam, intressant bakgrund, internationell erfarenhet, vass och med skinn på näsan.

Norstedts vd Otto Sjöberg tycker det är på tiden att Resumé får en kvinnlig chefredaktör:

– Tycker det vore dags för en kvinna att ta över. Som redaktionell ledare har ju Anna Körnung goda kvalifikationer. Marica Finnsiö, som nyligen slutade som redaktionschef på Aftonbladet, vore ju också en stark kandidat

Komms vd Jessica Bjurström nämner tre kandidater:

Maria Lindholm för hennes goda historiska insats i Resume men också bredd som reporter för bland annat DI Weekend; populärkultur möter affärer, innovation, politik och industri. Sånt kommunikationsbranschen måste ha koll på. Sedan Ulrika Fjällborg för henne insiktsfulla och nyfikna frågor. Mats Edman för att han är en av få riktigt orädda och väldigt lite politiskt korrekt.

Breakit-grundaren Stefan Lundell lyfter en gammal kollega.

– Jag är övertygad om att Dagens industris redaktör Viktor Ström skulle göra ett grymt jobb som Resumé-chef.

TV4:s Olof Lundh, med bakgrund på Expressen, tror på en efterträdare från kvällstidningarna.

– Gärna någon från kvällstidningsvärlden med bra driv: Magnus Alselind, Malin Roos, Fredrik Sjöshult, Margret Atladottir, Martin Aagård eller Carina Bergfeldt.

Reklamnestorn och byrågrundaren Göran Åkestam ser gärna att Resumé letar chefredaktör i de egna leden.

– Gärna en internrekrytering, eftersom det kortar startsträckan. Genom åren har det ibland tagit tid för nya redaktörer att förstå de områden tidningen bevakar och det kan skapa onödiga tidstapp, friktioner och missförstånd.

Bonnier Business Media Swedens vd Mikael Nestius håller i rekryteringsprocessen av en ny chefredaktör till Resumé.

– Jag är mitt i processen och träffar personer som jag tror på eller har fått tips om. Relativt snart räknar jag med att ha satt en lista på 3-5 tänkbara kandidater och därifrån tar jag det vidare.

Vilken typ av profil söker du?
– Det är ett brett uppdrag på tre delar. Helst ska personen vara en duktig redaktör som kan sätta riktning för produkten publicistisk och kan hitta rätt i transformationen från papper till digitalt. Personen bör också ha kunskap om branschen eller åtminstone en del av branschen. Resumé har ju traditionellt sett ett ganska brett bevakningsområde med reklam, medier och kommunikation. I tredje hand ska det vara en person som gillar att stå på scenen och kan det affärsmässiga, säger Mikael Nestius och fortsätter:

– Jag vet att jag kommer få kompromissa och kan kanske inte få allt. Men förhoppningsvis hittar vi en person som med förståelse för både den journalistiska och kommersiella produkten.

När tror ni att ni har hittat en efterträdare?
– Jag hoppas att vi blir klara inom 2-3 veckor. Jag har fått massor av samtal från folk som hört av sig och antingen själva vill ha jobbet eller tipsar om andra. Några namn är riktigt vassa.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.