Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

De gjorde bästa Super Bowl-reklamen

Publicerad: 8 Februari 2016, 06:45

Jeeps reklamfilm hyllar amerikanska hjältar.

Här är kampanjerna som hyllas mest efter matchen, svenska medier upplevs som mest vänstervridna och Twitter står inför stor förändring. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterMedierYougovReklamfilmSuper Bowl 2016Super Bowl

De gjorde bästa Super Bowl-reklamen...
I natt sändes den femtionde upplagan av Super Bowl, och vid sidan av själva matchen stod som vanligt de pampiga reklamfilmerna i fokus. Den amerikanska branschtidningen Adweek har listat sina fem favorit-filmer från kvällen. Dessa hittar du här (Se filmerna längst ned i denna artikel).

Resumés bloggare Mia Breitholtz som är bosatt i USA har också listat finalens stora reklamvinnare i ett blogginlägg. Hon har också skrivit om Amazons "kupp" med specialgjorda relaterade reklaminslag på Youtube samtidigt som matchen pågick.

...men de nämndes mest
Det varumärke som omnämndes mest på Twitter under Super Bowl var försäkringsbolaget Esurance, enligt Business Insider. Detta trots att de inte hade köpt någon reklamtid under den matchen. Anledning var att företaget, precis som i fjol, utlyste en utlottning av en miljon dollar till någon av de som under matchen twittrade hashtagen #EsuranceSweepstakes. Genom detta trick nämndes Esurance över 800 000 gånger – betydligt fler än tvåan Doritos med 238 770 omnämningar.

Undersökning: Svenska medier upplevs som mest vänstervridna
Yougov har undersökt synen på pressen i sju europeiska länder. Resultatet visar att den brittiska och finska pressen upplevs ligga mest till höger, medan den svenska ligger mest till vänster. Inom samtliga områden – ekonomi, bostad, hälsa, kriminalitet och framför allt invandring – ansåg de svarande att pressen i Sverige är "vänstervriden". Landet vars press upplevs ha minst vridning åt något håll på den politiska skalan är Danmark.

Yougov uppger inte i sitt pressmeddelande hur undersökningen har gått till väga. Däremot använder de sig normalt av självrekryterande paneler, vilket tidigare har fått kritik för att ge ett alldeles för högt utslag i Sverigedemokraternas favör.

Twitter planerar stor förändring
I fredags kväll rapporterade Buzzfeed News att Twitter planerar en rejäl omgörning av nyhetsflödet, från linjärt till algoritm-styrt likt Facebooks. Förändringen kan enligt sajtens källor sjösättas redan denna vecka. Nyheten fick många användare att gå i taket, och under lördagen gick Twitters vd Jack Dorsey ut och dementerade påståendet att mikrobloggen var på väg att göras om i grunden. Däremot hintade han starkt om att förändringar är på gång. En uppgift är att det algoritm-styda nyhetsflödet kommer att bli ett tillval.

"Trumps kampanj inget pajasverk"
I så väl amerikanska som svenska medier målas Donald Trump oftast upp som något av en galning. Men faktum är att han vet precis vad han håller på med. Den analysen gör Johan Ingerö, tidigare presschef hos Göran Hägglund och numera på Timbro, som befinner sig i New Hampshire.
– Han har inte bara varit entreprenör utan TV-kändis sedan början av 1980-talet. Trump kan komma undan med att vara annorlunda eftersom är såpass känd som han är, säger han till SvD.

Raggar väljare på Tinder
Två kvinnor har blivit avstängda från dejtingappen Tinder för att där ha försökt ragga väljare till den demokratiske kandidaten Bernie Sanders, rapporterar Reuters. En av de avstängda är Robyn Gedrich, 23. "Do you feel the bern?", skrev hon till cirka 60 personer om dagen och anspelade på kandidatens kampanjslogan.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.