Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”De har haft tillräckligt med betänketid"

Publicerad: 7 juni 2012, 11:52

Veckans Affärers publisher Pontus Schultz köper inte kritiken kring att personalen har fått för kort tid på sig att fatta ett livsavgörande beslut.

Foto: Andreas Elgstrand

Veckans Affärer planerar inte att gå ner i periodicitet trots de kommande avhoppen. Tidningens publisher Pontus Schultz anser inte att medarbetarna har fått för kort tid på sig att ansöka om avgångsvederlag.


Ämnen i artikeln:

Veckans AffärerPontus Schultz

Bonnier Tidskrifter bantas med 70 tjänster och i samband med detta har personalen fått möjlighet att ansöka om avgångsvederlag.

Resume.se kunde tidigare idag berätta att 5-8 personer är på väg att lämna Veckas Affärer. Fackrepresentanten Jonas Malmborg, som också är reporter på tidningen, är bland att kritisk till att medarbetarna har fått för kort  tid på sig att ta ett så pass viktigt beslut.

Men Pontus Schultz, publisher  för Veckans Affärer håller inte med:
– Från mitt perspektiv är  avvägningen bra mellan en process där många bollar hålls i luften under  en för lång tid och den tid som krävs för personalen att ta ett  livsavgörande beslut. Jag tror att de som funderar på att sluta har fått  tillräckligt med betänketid, säger han.

Medarbetarna fick först  två veckor på sig att ansöka om avgångsvederlag. Sedan följde två veckor  där personalen hade möjlighet att föra diskussioner med ledningen  -  under den perioden har tre anställda redan fått beviljat  avgångsvederlag.

I morgon kommer beskeden för resterande sökande.

Enligt Pontus Schultz ska tidningen dock inte gå ner i periodicitet trots att många lämnar:
–  Det som sker nu är en strukturell förändring som har pågått i fem-sex  år. Vi ökar inom vissa kompetensområden, medan vi drar ner på andra. Det  här har gett en möjlighet till folk att fundera på sina  arbetsuppgifter. Vill man stanna på tidningen och förändra sitt  arbetssätt eller vill man göra något annat. För de som bara vill skriva  artiklar kommer arbetsuppgifterna att förändras radikalt, säger han.

5-8 väntas lämna tidningen. Hur ska ni kunna ges ut i samma takt med ett så pass stort avhopp?
–  Det gäller att mätta munnen efter matsäcken. Vi har hunnit sätta  framtiden och organiserar utifrån den. Det blir samma periodicitet i  fortsättningen. Som magasin har vi en stark målgrupp läsare som  identifierar sig med Veckans Affärer, säger Pontus Schultz.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.