Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 7 juni 2012, 11:52
Veckans Affärers publisher Pontus Schultz köper inte kritiken kring att personalen har fått för kort tid på sig att fatta ett livsavgörande beslut.
Foto: Andreas Elgstrand
Veckans Affärer planerar inte att gå ner i periodicitet trots de kommande avhoppen. Tidningens publisher Pontus Schultz anser inte att medarbetarna har fått för kort tid på sig att ansöka om avgångsvederlag.
Bonnier Tidskrifter bantas med 70 tjänster och i samband med detta har personalen fått möjlighet att ansöka om avgångsvederlag.
Resume.se kunde tidigare idag berätta att 5-8 personer är på väg att lämna Veckas Affärer. Fackrepresentanten Jonas Malmborg, som också är reporter på tidningen, är bland att kritisk till att medarbetarna har fått för kort tid på sig att ta ett så pass viktigt beslut.
Men Pontus Schultz, publisher för Veckans Affärer håller inte med:
– Från mitt perspektiv är avvägningen bra mellan en process där många bollar hålls i luften under en för lång tid och den tid som krävs för personalen att ta ett livsavgörande beslut. Jag tror att de som funderar på att sluta har fått tillräckligt med betänketid, säger han.
Medarbetarna fick först två veckor på sig att ansöka om avgångsvederlag. Sedan följde två veckor där personalen hade möjlighet att föra diskussioner med ledningen - under den perioden har tre anställda redan fått beviljat avgångsvederlag.
I morgon kommer beskeden för resterande sökande.
Enligt Pontus Schultz ska tidningen dock inte gå ner i periodicitet trots att många lämnar:
– Det som sker nu är en strukturell förändring som har pågått i fem-sex år. Vi ökar inom vissa kompetensområden, medan vi drar ner på andra. Det här har gett en möjlighet till folk att fundera på sina arbetsuppgifter. Vill man stanna på tidningen och förändra sitt arbetssätt eller vill man göra något annat. För de som bara vill skriva artiklar kommer arbetsuppgifterna att förändras radikalt, säger han.
5-8 väntas lämna tidningen. Hur ska ni kunna ges ut i samma takt med ett så pass stort avhopp?
– Det gäller att mätta munnen efter matsäcken. Vi har hunnit sätta framtiden och organiserar utifrån den. Det blir samma periodicitet i fortsättningen. Som magasin har vi en stark målgrupp läsare som identifierar sig med Veckans Affärer, säger Pontus Schultz.