Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

De ligger bakom omtalad "parkeringsbot"

Publicerad: 1 Oktober 2018, 14:57

Foto: Pressbild

Parkeringsboten, som i själva verket är information om den ökande psykiska ohälsan bland unga i Sverige, har fått stor uppmärksamhet. Pontus Wiberg var en av lappfyndarna och intervjuades av Expressen – men han spelade en större roll än så.


Ämnen i artikeln:

ReklamExpressenKampanjForsbergs skola

Under natten till fredag pryddes flera bilar på Södermalm av en "parkeringsbot" på framrutan. Vid en närmare anblick så visade det sig vara allt annat än en vanlig p-bot. Istället var det en lapp med information om den växande psykiska ohälsan bland unga i Sverige.

Detta uppdagades av Expressen som skrev om hur flera personer tog upp lapparna och möttes av budskapet: "Trycket över bröstet som lappen orsakade dig är en känsla som många vaknar upp till".

Pontus Wiberg var en av personerna som tog upp en lapp i tron om att mötas av en parkeringsbot. Istället blev han positivt överraskad och hyllade initiativet.

– Det är fint ju. Det är uppenbarligen en aktivist eller någon som bryr sig som vill göra skillnad. Ämnet är tabubelagt och många skäms om att prata om det, säger Pontus Wiberg till Expressen.

Längst ner på lappan står Operation Sverige som avsändare. Medlemmarna i gruppen har inte velat gå ut med namn – fram tills nu. Aktivisterna bakom kampanjen är i själva verket en grupp elever på Forsbergs Skola. Expressens intervjuperson, Pontus Wiberg, är själv en av initiativtagarna.

– Som student har man ibland en lyra med reducerade strängar, då får man använda alla till buds stående medel. I det här fallet fick jag själv agera visselblåsare till vårt initiativ. Med facit i hand föll det väl ut, skriver Pontus Wiberg i ett mejl till Resumé.

Och visst gick det bra: Initiativet spreds flitigt i sociala medier, omtalade i Morgonpasset i P3 och uppmärksammades av influencern Michaela Hamilton.

"Vi heter Emil Rosenberg, Maas Punar, Pontus Wiberg och Wilhelm Nordlander och vi tycker att det är så förbannat befriande att se hur man utan ekonomiska medel kan göra så stora avtryck i en tid där det bara talas om digital kommunikation", skriver de i ett mejl.

Lappen i sin helhet:

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.