Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

De lobbar om 100 miljarder

Publicerad: 25 maj 2011, 15:26

I dagarna spurtar medieföretagens lobbyister för att påverka framtidens tv. 100 miljarder kronor står på spel när regeringen­ före midsommar utser public service-utredare. Resumé har granskat aktörerna i striden om hur populärt SVT ska få bli och vem som ska betala för titten.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanEva HamiltonManfred Aronsson

truefalse

Manfred Aronsson, MTG, Eva Hamilton, SVT, Jan Scherman, TV4. Foto: Hanna Teleman, Scanpix, Björn Elgstrand.

Tv-branschen omsätter i runda tal 17–18 miljarder kronor om året. Utredaren ska föreslå regler för sexårsperioden 2014–19, då minst 100 miljarder ska fördelas mellan aktörerna i medieavgifter, intäkter från annonsering, sponsring, programming och pengar från nya plattformar.

Därför är det fullt krig om politikernas uppmärksamhet, bakom kulisserna och i medierna:
Förra torsdagen åt MTG:s Sverigechef Manfred Aronsson, Kanal 5:s vd Jonas Sjögren och TV4:s strateg Christina Bellander frukost med Alliansens ledamöter i kulturutskottet.

På soffbordet bredvid låg dagens DN med en helsida Debatt skriven MTG:s informationschef Per Lorentz, och undertecknad av vd Manfred Aronsson. Innebörden var att SVT har blivit för kommersiellt och snedvrider konkurrensen.

Två dagar senare brassar DN Debatt på igen. Nu är det professorn i Europarätt vid juridiska fakulteten vid Stockholms universitet, Ulf Bernitz, som skriver att SVT inte uppfyller kraven på legitimt statsstöd i EU:s regelverk och därför borde få uppdraget avgränsat.

Men det är inte akademikern Ulf Bernitz som skriver, utan TV4:s lobbyist Ulf Bernitz. En månad tidigare har han på TV4:s uppdrag skrivit ett 19-sidigt rättsutlåtande om statsstöd till public service. TV4 lämnade dokumentet vidare till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

I förrgår slog SVT:s vd Eva Hamilton tillbaka mot Ulf Bernitz och Manfred Aronsson med stöd av sin chefsjurist Henrik Grinbaum.

Kriget startade den 3 februari på branschseminariet ”Spelplanen”, då kulturministern i sitt ”linjetal” ifrågasatte både public services finansiering och uppdrag. Den 19 februari kontrade SR-cheferna Mats Svegfors och Cilla Benkö på DN Debatt med att varna för att ”blind kapitalism” skulle drabba tv-branschen. Tre dagar senare skrev Eva Hamilton och vädjade om ett brett uppdrag och fyra dagar därpå ville UR:s vd Eriks Fichtelius ha större frihet.

Som om inte det skulle räcka krävde Sveriges kortvarigaste kulturminister Cecilia Stegö Chilò, som sparkades för att hon inte hade betalat tv-licens, och S-debattören Ursula Berge den 1 mars att public service borde förnyas.

Striden om public service har rasat vidare på Newsmill, i Svenskan och i branschtidningarna under våren. Och allt detta krigande för att regeringen dagen före midsommarsillen väntas utse en utredare och trycka ett direktiv i händerna på denna.

SVT

Vd: Eva Hamilton.
Chefslobbyist: Jimmy Ahlstrand, strategichef.
Pr-byrå: Ingen, använder Forsman & Bodenfors för reklamkampanjer.
Andra rådgivare: Chefsjuristen Henrik Grinbaum, kommunikationschefen Helga Baagøe, pensio­nerade informationschefen Jan-Olof Gurinder (formellt anställd med sparad semester), har tidigare anlitat Lars Marén, pensionerat ämnesråd nu på byrån LoveOne.
Aktiviteter: Täta kontakter med kulturdepartementets medieenhet och sakkunniga, uppvaktat andra berörda departement som näring, trafik, utbildning och finans samt konstitutionsutskottet. Medverkat i hearing för Socialdemokraterna i riksdagen, uppvaktat partiledarna och intressenter utanför företaget. Eva Hamilton är aktiv i debatter, skriver artiklar och ställer upp i medierna.
Resultat: Med stora resurser för omvärldsbevakning och informationsmaterial har SVT lyckats sätta bilden av ett framgångsrikt företag, vilket har fått politikerna att ”värna public service”. Har lyckats undvika budgetfinansiering och sannolikt också inskränk­ning av uppdraget. Lobbyracets klara vinnare.

Sveriges Radio

Vd: Mats Svegfors.
Chefslobbyist: Jan Petersson, kommunikations­direktör.
Pr-byrå: Ingen, använder Forsman & Bodenfors för reklamkampanjer.
Andra rådgivare: Cilla Benkö, vice vd, Malte Lind, chef för omvärldsanalys.
Aktiviteter: Hårdlobbar mot kulturdepartementet, Mats Svegfors uppges ha särdeles tät kontakt med statssekreterare Ingrid Eiken. Har uppvaktat politiker i kulturutskottet och partiledningarna, samordnar ibland med SVT. Har startat debattforumet ”Medieormen” på nätet. Mats Svegfors och Cilla Benkö skriver många debattartiklar.
Resultat: Även om SR alltid får spela förband till SVT hörs de bra och har många fans bland politikerna. Mats Svegfors känner politikens korridorer bättre än någon annan mediechef och vet vilka dörrar man kan passera och vilka man ska sitta på pass utanför.

TV4

Vd: Jan Scherman.
Chefslobbyist: Christina Bellander, affärs­utvecklare.
Pr-byrå: JKL, där grundaren Anders Kempe uppges arbeta med tv-frågorna. JKL:s Mats Bergstrand har gett ut en antologi för TV4 och jobbar med en ny för utgivning i höst. JKL i Bryssel har tidigare jobbat åt Bonnier med presstödet och ger råd i EU-frågor.
Aktiviteter: Har låtit professor Ulf Bernitz skriva ett rättsutlåtande om statsstöd till public service, vilket har skickats till kulturdepartementet ihop med ett digert underlag om TV4:s syn på public service. Har träffat både Alliansens och oppositionens ledamöter i kulturutskottet och uppvaktat departementet. Att Jan Scherman bekräftar planer på att starta 24-timmars nyhetskanal just nu är ingen tillfällighet.
Resultat: Har tidigare varit oerhört framgångsrika i att lobba bollarna sin väg i frågor om regler för reklam och koncessionsavgifter. Oklart hur mycket gehör de får för ambitionen att begränsa ”SVT:s kommersialisering”. Att klaga på konkur­renters framgång ger intryck av dålig förlorare.

MTG

Vd: Hans-Holger Albrecht.
Chefslobbyist: Manfred Aronsson, vd för MTG Sverige.
Pr-byrå: Kreab, där den förre medarbetaren Lars Adaktusson arbetar.
Andra rådgivare: Informationschefen för MTG Sverige Per Lorentz spelar en viktig roll som intern rådgivare och spökskrivare till Manfred Aronsson liksom analytikern Jan Lund. Pr-rådgivaren Peppe Engberg har stort kontaktnät i medierna och Kinneviks rådgivare Björn Rosengren har motsvarande kontakter i politiken.
Aktiviteter: Har haft diskreta kontakter med både departement och politiker. Har suttit i möten med både Alliansens och oppositionens ledamöter i kulturutskottet. Manfred Aronsson skriver debattartiklar och MTG har startat pratradion vid en politiskt korrekt tidpunkt.
Resultat: MTG var förr mediepolitikens busungar, men är nu korrekta och proffsiga. Manfred Aronsson är en skicklig säljare, men MTG har tappat mark mot SVT och det är osäkert hur mycket gehör de får för önskemålet att smala in public service.

Kanal 5

Vd: Jonas Sjögren.
Chefslobbyist: Jonas Sjögren, vd.
Pr-byrå: använder fristående konsult sporadiskt vid behov.
Andra rådgivare: Carl-Fredrik Mannerberg är distributionschef och har goda kontakter inom branschen. SBS Radios vd Staffan Rosell deltar flitigt i debatten. Presschefen Dan Panas charmar medierna.
Aktiviteter: Träffat kulturutskottets ledamöter och departementsfolk. Vd sköter helst själv lobbandet i personliga samtal. Lär ha erbjudits att underteckna Manfred Aronssons påhopp på SVT, men avböjde. Har låg profil jämfört med konkurrenterna och har varit under försäljning som inte blev av i vår. Duktiga på att bearbeta medierna och få positiv press.
Resultat: Med tanke på den blygsdamma insatsen troligen bra utfall. SBS-gänget är proffsiga och samtidigt de bussiga som ingen kan bli riktigt arg på.

Heta namn

Public service-utredningen ska ta fram förslag till nya villkor för SVT, SR och UR för perioden 2014–2019.
Utredaren blir inte en politiker och får leda en kommitté av experter. Parallellt skapas en parlamentarisk referensgrupp.
Regeringen väntas besluta om direktiven före midsommar och utredningen ska vara klar i september nästa år. Efter en remissrunda ska riksdagen ta beslut senast hösten 2013.
Bland de namn som har nämnts som tänkbara utredare finns Joachim Berner, som förra veckan utsågs till ordförande i Riksteatern, förre styrelseordföranden i SR, Ove Joanson, och radioutredaren Martin Holmgren.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.