Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

De ökar mest i mobilen

Publicerad: 8 Maj 2017, 11:48

De svenska sajterna hade fyra procent mer mobiltrafik under första kvartalet 2017. Sveriges Annonsörers sammanställning av KIA-idex under första kvartalet visar att Allers digitala satsning har burit frukt.


Det var en stark ströming till de svenska sajter som är listade på KIA-index under första kvartalet i år. Ökningen i besök noteras till 5,3 procent, trots att både sociala medier och sök växer starkt.

– Vi ser en stark tillväxt bland de +500 listade sajterna på KIA-index i början av året, många av de listade är otroligt duktiga på att fånga trafiken från en allt mer fragmenterad mediekonsumtion bland svenskarna, Peter Mackhé chef KIA-index i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Man jobbar aktivt med alla sätt för att fånga konsumenterna, med en bra sökbarhet från Google, bra användande av Facebook för att sprida sina nyheter och spännande samarbeten med social influencers. Allt detta bidrar till ökningen i trafiken hos de svenska sajterna, man måste helt enkelt ha en digital strategi som täcker sig över alla kanaler om man skall nå sina läsare,

Internetanvändandet blir allt mer mobilt, vilket syns även på de svenska sajternas trafikssiffror. Under Q1 2017 är det i synnerhet tidskrifternas sajter och nätverk som växer starkt. Bland annat Aller Media som gjort en stor satsning på sina digitala plattformar under det senaste året.

Bäst har det gått för Allers som hade en ökning med hela 371 procent i början av 2017. Då måste man ta med att sajterna växte de från låga nivåer 2016 då en snittvecka låg på 14 231 unika webbesök som i år har vuxit till 67 033.

Nedan topp-10-listan på de sajter och nätverk som växte mest under Q1 2017:

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.