Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

De ska lyfta kvinnliga skidåkare i nytt magasin

Publicerad: 3 december 2014, 14:30

En av kamapanjbilderna som synts i sociala medier.

Det började som ett UF-projekt på gymnasiet. Ida Ström och Emil Stegfelt brinner för skidåkning och tyckte det saknades ett skidmagasin med fokus på tjejer. Därför valde de att göra ett själva. Tre månader senare är första numret av det digitala magasinet Makalu Magazine snart klart. – Vi tänkte att vi kör och ser hur det går, säger Ida Ström till Resumé.


Ida Ström och Emil Stegfelt går båda på skidgymnasiet i Åre. Tillsammans har de startat skidtidningen Makalu Magasin med fokus på skidåkande tjejer.

– Vi har ett brinnande intresse för skidåkning, fotografi och skrivande. På skidtidningsmarknaden finns det flera tidningar om och för män, men det saknades en tidning med fokus på kvinnliga skidåkare. Därför valde vi att göra en själva, säger Ida Ström, Makalu Magazines grundare, till Resumé.

Projektet startades för tre månader sedan. De har själva byggt upp layouten och lärt sig allt de kunnat om hur man gör ett magasin på kort tid.

– Det var helt nytt för oss, men jag har alltid gillat att skriva och Emil har ett stort intresse för layout och formgivning så vi tänkte att vi kör och ser hur det går.  

De fick lära sig programmet inDesign från början och försökt läsa på så mycket som möjligt. Dessutom har de dragit i alla kontaktnät för att få tag i folk från branschen som varit villiga att hjälpa till.   Det första numret står klart och kommer släppas den 15 december via den digitala plattformen Issuu.

– Det svåraste har varit att hitta annonsörer som tror på vårt projekt, särskilt eftersom vi bara har jobbat med tidningen i tre månader. Men vi har fått in en del annonser från varumärken som vi känner att vi kan och vill representera.

Den huvudsakliga marknadsföringen har skett på sociala medier. De har bland annat jobbat med kampanjen "50 anledningar: Varför berget?"  där tjejer i olika åldrar har fått berätta om sin passion till skidåkning och varför de valt att befinna sig uppe i bergen. En bild per dag ska publiceras innan det första numret släpps.

– Vi ville lyfta fram de här tjejerna och ge dem plats i sociala medier samtidigt som vi vill väcka uppmärksamhet för tidningen.

Vad kommer vi få se i det första numret?

– Vi kommer ha en stor intervju med skidåkaren Michelle Parker som är stor på den internationella scenen och aktuell med en ny skidfilm. Sedan kommer vi bjuda på ett reportage från riksgränsen och en intervju med Mogul Team Scandinavia som är ett unik samarbete där två norska tjejer och en svensk tjej ingår i en gemensam landslagsorganisation i puckelpist.

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.