Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

De stora förlagen går mot strömmen

Publicerad: 18 oktober 2012, 09:32

Under det tredje kvartalet 2012 är det bara Bonnier Tidskrifter och Aller Media som visar en ökning av reklaminvesteringarna. Resterande förlag tappar i reklamintäkter i ett mörkt tidskriftsklimat. I september månad tappar alla förlag. Det visar siffror som Bonnier Tidskrifter har sammanställt.


Det tredje kvartalet var starkt för Bonnier Tidskrifter, reklaminvesteringarna ökade brutto med 3,1 procent jämfört med motsvarande period 2011.

I fack- och populärpressegmentet tar förlaget 2,5 procent i andelar. Med en ökning för titlarna  Icon, Style By, Amelia, Tara och Allt om Mat.

September var dock en svagare månad för Bonnier Tidskrifter. Under månaden har förlagets reklaminvesteringar minskat med 4,6 procent jämfört med september 2011.

Siffrorna ska dock ses i ljuset av en svag konjunktur. Bonnier Tidskrifter ökar andelsmässigt i september i fack- och populärpressegmentet med 1,5 porcent i september jämfört med motsvarande period 2011. Samtliga förlag tappar under höstens första månad.

Det ackumulerade resultatet för januari-september 2012 visar en ökning för Bonnier Tidskrifter med en procent jämfört med samma period 2011.

Konkurrenten Aller Media ökar sina reklaminvesteringar brutto under det tredje kvartalet med 1,1 procent och tar 1,4 procent  andelsmässigt i fack- och populärpress-segmentet. För Aller Media ökar bland annat, Matmagasinet, Isabellas, Allers och Femina.

Även Aller Media tappar i september med 0,5 procent,  samtidigt som förlaget ökar med 1,6 procent andelsmässigt i fack- och populärpress-segmentet.

Totalt tappar pop-& fackpressen -11,1 procent under september, de stora procentuella tappen ligger hos LRF, Egmont, Frida Förlag, Plaza Publishing och Forma. Även IDG, Talentum och Albinsson minskar.

Totalt tappar pop-& fackpressen 7,4 procent under Q3 2012 jämfört med motsvarande period 2011.

Hittills i år tappar pop- och fackpressen 3,7 procent av sina reklaminvesteringar brutto jämfört med föregående år.

De totala reklaminvesteringarna enligt RM har minskat med 8,7 procent under september 2012 jmf 2011. Samtliga medier förutom utomhus och kvällspressen minskar.

Den största procentuella ökningen står utomhus för med 9,7 procent, följt av kvällspressen med 5,2 procent.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.