Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

De stora förlorarna

Publicerad: 12 februari 2013, 09:59

2007 var ett bra år för tidningsdirektörerna. Högkonjunkturen blomstrade, upplagetappen var hanterbara och korrigerades med prishöjningar och nätsatsningarna skulle nog snart betala sig. Sedan gick det mesta snett.


Morgontidningarna är de senaste fem årens stora förlorare hur man än mäter. De har tappat kraftigt i daglig räckvidd, läsarna ägnar dem mindre tid och de fortsätter därför att förlora andelar på reklammarknaden. Utvecklingen är särskilt tydlig i yngre ålders­kategorier och för storstadspressen.

Landsortstidningarna har starka varumärken. De har köpt sina små konkurrenter och har lokala monopol, men tappar obevekligt i upplaga och räckvidd. De har i högre grad sina annonsintäkter från utbudsreklam och drabbades därför mindre hårt av nedgångarna under finanskrisen och euro­krisen än storstadspressen.

De senaste fem åren har landsortpressen strukturerats om och domineras av sex större koncerner: Stampen, Mittmedia, NT Media, Gota Media, Hallpressen och Andertidningarna. De har startat gratistidningar för att skydda sina marknader, men har varit sena med satsningar på nätet.

Storstadstidningarna har under samma period agerat defensivt, rationaliserat kraftigt och börjat bygga ut sina nätsatsningar.

PrognosFramtiden ser tämligen mörk ut för morgontidningar, om de inte lyckas över förväntan med övergången till online. I år ska en rad av dem testa olika betallösningar för innehållet. Ju mer lokal, nischad och fördjupad, desto större möjlighet att ta betalt. ­Sedan gäller det att hitta annonsformat som passar de nya publiceringsplattformarna och morgonpressen är inte först på banan. Även om de lyckas gå över till digital distribution är risken stor att de får mindre betalt för såväl journalistiken som annonsutrymmet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.