Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

De vann Svenska Publishing-Priset

Publicerad: 10 november 2015, 09:26

Några av årets vinnare.

Årets bästa kommunikatörer har belönats med Svenska Publishing-Priset 2015. Se alla vinnare här.


Svenska Publishing-Priset delas ut i ett flertal kategorier sedan 23 år tillbaka. Den bästa kommunikationen prisas i både print, webb – och nytt för i år – film.

Stora Publishing-Priset gick i år till inspirationsfilmen Vera som är producerad av kommunikationsbyrån Södra tornet och Amphi Produktion på uppdrag av Landstinget i Uppsala. Vera blev dubbelt prisad vid årets gala.

Dessutom vann Tidningen Hemslöjd SPP för fjärde året i rad. DN:s historieberättelse om sina 150 år vann dessutom pris som årets jubileumsbok.

KATEGORIVINNARNA ÄR:

B2B Digitalt: Paxport
”För en originell och finurlig resa som är både rolig och inspirerande”

B2C – digitalt: Stockholms filmfestival Moments
”För en helgjuten, innehållsrik sida med fantastiskt porträttfoto - bjuder in och bjuder till”

Besöksguider: Smakresan - en guide till maten i nordvästra Skåne
För en trovärdig och äkta beskrivning med rytm i bildmaterialet - gediget och jordnära.

Digitala tidningar: Alcro Trend

”För en sinnlig, sober och sorterad tidning - generös och inspirerande”

Fackböcker: Hedonisten
För ett coolt omslag, personligt skrivna texter och skicklig bildjournalistik - matpornografi på högsta nivå”

Facktidningar: Hemslöjd
”För en unik tidning som väcker nyfikenhet och skaparlust - vinnare för 4:e året i rad!”

Handböcker och läromedel: Märk Väl
För ett pedagogiskt tilltal, utmärkt typografi och foto som får ta plats - märks i mängden”

Infomagasin: Sweden Today
”För välgjorda sidor och lättlästa texter som bjuder på härligt lästempo - ett magasin som definitivt hamnar i spara-högen”

Information – digitalt: Lisebergsappen
”För en fiffig, välgjord app med en språkligt väl sammanhållen ton - skapar ett oemotståndligt åksug”

Informationsfilm: Tvätta träfasad - Hur gör man?
”För en smart och enkel idé med genomtänkt bildspråk och en humoristisk dialog”

Informationstrycksaker: Writing With Flowers
”För lekfullt och konsekvent foto samt utmärkt repro, tryck och bokbinderi”

Inspirationsfilm: Vera
“För närhet och nerv, distinkt regi, bra musik och ett utmärkt bildspråk”

Jubileumsböcker: DN 150 år
För en oemotståndlig historieberättelse - mycket bättre än så här blir det inte”

Kundtidningar B2B: Samhall Story
”För hög kvalitet på hantverket, bra tempo och personligt foto - en kundtidning som skapar läslust”

Kundtidningar konsument: Hallen
”För ett generöst innehåll, raka möten, god typografi och utsökt foto - en visuell upplevelse”

Läromedel – digitalt: UMO
För en sajt med perfekt användarperspektiv och uttömmande, sakliga svar”

Medborgartidningar: Frid
För vackra, avskalade illustrationer, välskrivna texter samt bra tryck och pappersval”

Medlemstidningar hem och individ: CeliakiForum
”För bra mix, noggrant utförd form och relevanta texter - fängslande”

Medlemstidningar yrke och bransch: Akademikern
”För en gedigen tidning i trevligt format med texter som får ta plats och porträtt som lyfter fram personligheter”

Offentlig sektor – digitalt: Goteborg.com
”För en lättläst sajt med bra sökfunktion, gedigna filmer och en snygg presentation”

Personaltidningar: Agenda Magazine XC90

”För en inspirerande, skickligt utförd tidning med sammanhållet bildspråk och suveränt omslag”

Praktverk: Muminvärlden och verkligheten: Tove Janssons liv i bilder
”För en närgången och detaljerad beskrivning samt utmärkt repro och bildhantering - allt i en berikande, välstrukturerad mix”

Produktkataloger: Tingest Collection 2015
”För en elegant, genomtänkt och väl sammanhållen presentation med extremt drivet foto”

Rapporter allmän och ideell sektor: Barncancerrapporten 2014
”För en välskriven rapport med livfulla reportage och skickligt ljussatta porträtt - tungt men med bra eftersmak”

Rapporter bransch och företag: Svenskt kött Rapport 2015
”För fräsch form och texter som lockar till läsning - saken är biff!”

Reklamtrycksaker: Malmö Opera Säsongsprogram 2015/2016
”För en påkostad produktion med varierat innehåll som ger mer och räcker längre än säsongen”

Utbildningsprogram: Vindelns folkhögskola - Kurskatalog 2015-2016
”För utmärkt design, kvalificerat bokbinderi och en kreativ och egensinnig idé som iscensatts på ett konsekvent och roligt sätt”

Verksamhetstidningar: Hav & Vatten
”För en utmärkt tidning med hög journalistisk kvalitet, nyhetspuls, renodlade porträtt och suverän bildrepro”

Årsredovisningar – digitalt: Läkare Utan Gränsers årsredovisning 2014
”För en oerhört verkningsfull sajt som visar på katastrof och smärta men även på ljusglimtar - en journalistisk fullträff”

Årsredovisningar börsbolag: HiQ årsredovisning 2014
”För bra texter, bra upplägg, superproffsigt foto och föredömligt tekniskt utförande”

Årsredovisningar företag: Forsen Projekt årsredovisning 2014
”För bra ingresser, bilder som blir visuella upplevelser och en utmärkt disposition - rätt sak på rätt ställe”

Årsredovisningar/Verksamhetsberättelser organisation/offentlig sektor: Friluftsliv för alla - årsredovisning och verksamhetsberättelse 2014
”För formstarka bilder och en distinkt värdegrund som går igen i alla texter - en tydlig programförklaring”

SPECIALPRISER
Användbarhetspriset: Checklistor om arbetsmiljö
”För en fokuserad, väl genomförd app som underlättar för målgruppen”

Designpriset: Lundhags Black Ice web
”För en färg- och formmässigt väl genomförd sajt som förmedlar både kvalitet och känsla”

Journalistikpriset: Digitala tidningen Extrakt
”För klockrena rubriker och trendkänslig nyhetsvärdering”

Speakerpriset: Francks branding film
”För en välskriven speakertext, framförd av en trygg och personlig röst. Väcker nyfikenhet!”

Tekniskt utförande-priset: Årsredovisning 2013 Svenska kyrkans nationella nivå
”För en högklassig produktion där repro och tryck på bästa sätt återger formgivarens intentioner och omslagets utförande bidrar med en extra dimension”

Textpriset: Besöksguiden Värmland
”För texter präglade av humor och humör där det oväntade väcker nyfikenhet långt utanför landskapets gränser”

Visuella priset: Jaktmagasinet Big Game
”För starkt och nyskapande foto, fyllt av allvar och mystik”

Läs mer om vinnarna här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.