Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

De vinner Sound Award 2018

Publicerad: 23 November 2018, 14:53

Vinnarna i Sound Award 2018: Europride/Åkestam Holst, Swedbank/Lexter och Cancerfonden/King.

Här är företagen och byråerna som tar hem segern i Sound Award 2018 i kategorierna ljudbrandning, ljudinnovation och röst.


Ämnen i artikeln:

Bauer MediaSound Stockholm

Över 120 bidrag skickades in till Bauer Medias och Resumés pris Sound Award, och idag avslöjades vinnarna på konferensen Sound Stockholm på Rival i Stockholm.

Totalt var 15 bidrag nominerade i de tre olika kategorierna. Och här är de bidrag som gick hela vägen och vann.

• I kategorin Årets ljudinnovation föll juryns val på Lexter Ljuddesign och Swedbank för deras konceptuella ljuddesign och ljudmaskering. Med hjälp av specialdesignad soundscaping med riktad ljudteknik och effektiv ljudmaskering har man lyckats skapa både en avslappnad känsla i väntloungen och sekretess, där bara rätt person hör vad du säger. Juryns motivering:
Ljud är ofta förknippat med problem. Buller och ljudföroreningar skapar dåliga miljöer för människor att vistas i. Men ljud kan också lösa problem, vilket årets vinnare av kategorin Innovation tydligt bevisar. Det här bidraget imponerade på juryn med sitt inspirerande ny-tänk. När ljud blir lösningen på problemet uppstår innovation. Grattis Swedbank till förstapris i kategorin Innovation för Konceptuell ljudmaskering.

• I kategorin Årets röst vann The Voice of Change från EuroPride2018 och Åkestam Holst. Transpersonen Alex var huvudperson i kampanjen. Under sju månader spelade han in sitt budskap, om situationen för transpersoner i världen, samtidigt som han gick igenom en könskorrigering. Juryns motivering:
Lyssna. För det här är en röst som hela världen behöver höra. Ett livsviktigt budskap kommunicerat på ett briljant och nyskapande sätt. Men kanske framförallt; berättat med en modig röst som generöst bjuder med lyssnaren på en resa. En resa som skapar förändring. Vinnaren i kategorin Årets röst är EuroPride 2018 med The Voice of Change.

• Sound Stockholm 2018 avslutades med att Cancerfonden och byrån King tog fick ta emot pris i kategorin Årets ljudbrandning för Minns det som igår. Ledmotivet till filmen, som också vann Guldägg tidigare i år, framförs av Anna Ternheim och är en svensk version av den klassiska nyårssången "Auld lange syne". Juryns motivering:
Så här låter sorg och förtvivlan, hopp och evig kärlek. Så här låter det när ljudet i sig blir till en egen, självständig bärare av budskapet och kommunikationen. Ett budskap som drabbar alla. "Det går inte att göra bättre än så här" sa någon i juryn. Årets förstapris i kategorin Ljudbranding går till Cancerfonden för Minns det som igår.

Juryn i Sound Award består av:
Staffan Rosell, vd Bauer Media (juryordförande)
Fredrik Svedjetun, chefredaktör Resumé
Emelie Friis, marknadsdirektör Kronans Apotek
Faraz Ali, student på Berghs
Gustav Egerstedt, cd Saatchi & Saatchi
Elisabet Fischer, copywriter Volt
Clara Grelsson, vd Mindshare
Åsa Sohl, partner Scream
Håkan Lidbo, ljudkonstnär

Här kan du läsa om alla de nominerade i tävlingen.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se


Ämnen i artikeln:

Bauer MediaSound Stockholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.