Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Debutanten Björn Rietz: 5 utmaningar med att gå från copywriter till författare

Publicerad: 24 September 2020, 11:03

30 år efter att ha grundat den legendariske reklambyrån Paradiset debuterar Björn Rietz som författare med spänningsromanen ”En perfekt affär”. Hur svårt är det att gå från copywriter till författare?


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

1. Det är så himla ensamt. Det finaste med att arbeta med reklam är att arbetet sker i samspel med andra. 

2. Att avgränsa berättandet. I reklamen arbetar vi med utpräglad frame creativity – det finns strategi, bakgrund och en mängd komplexa förutsättningar som sammantaget sätter spelplanen. Som romanförfattare ligger ett oändligt landskap av möjligheter framför dig. Det är bara du själv som avgör vilken riktning din berättelse ska ta, var den börjar och var den slutar och vad som sker mitt i. Det är underbart i visst avseende, men förskräckande i ett annat. 

3. Det tar lååååång tid. Kerstin Ekman har sagt att en av egenskaperna en författare behöver ha, utöver god berättarförmåga, är bra sittfläsk. 

4. Självsdisciplin. Det finns ingen som jagar skiten ur dig varje dag, utan det ansvaret vilar helt och hållet på dig själv. Jag tillhör den  majoritet av copywriters som aldrig skulle fått fram något vettigt i tid på byrån om det inte funnits rappa produktionsledare som bränt av en eldkastare i rumpan på mig.

5. Att fördjupa karaktärerna. Inom reklamen är vi drillade till att berätta i händelserika, filmiska scener. Det drivet har man nytta av vid romanförfattandet, men i romanformen får man ge akt på att personerna inte blir övertydliga, och att låta dialogen föra handlingen framåt – utan att det märks. Det låter svårt. Och det är det. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.