Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

DeGeneres selfie fick twitter att krascha

Publicerad: 3 mars 2014, 07:51

Talkshowstjärnan Ellen DeGeneres ville slå rekord i antal retweets under Oscars-galan genom att ta en selfie utöver det vanliga. Hon lyckades sänka Twitter en stund. Zlatan tog över som reporter i fransk tv-intervju. Så lyder några av nyheterna i dagens Helgsvep.


DeGeneres selfie fick twitter att krascha
Talkshowstjärnan Ellen de Generes var värd under Oscars-galan och ville slå rekord i antal retweets genom att ta en selfie med bland annat Angelina Jolie, Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Kevin Spacey, Brad Pitt, Julia Roberts och Meryl Streep. Hon lyckades inte spränga nätet, men kraschade Twitter en stund, enligt Expressen.

Facebook inlägg kostade 580 000 kronor
Den 69-årige läraren Patrick Snay förlorade jobbet. Han stämde skolan för åldersdiskriminering och fick ut 580 000 kronor under förutsättning att han inte berättade om överenskommelsen. Dottern kunde dock inte låta bli, enligt di.

”12 years a slave” bästa film
Filmen ”12 years a slave fick en Oscar för bästa film. Filmen fick även Oscar för bästa kvinnliga biroll – Lupita Nyong´o, enligt di.

Google ska fånga regnskogsskövlare
SvD rapporterar att ett 40-tal grupper har bildat Global forest watch, vilken ska använda satellitteknik, big data och crowsourcing för att följa skogar världen över i realtid. Google är en av de organisationer som ligger bakom gruppen.

Facebook-höjdare kämpar för näringslivets kvinnor
Den operativa chefen för Facebook, Sheryl Sandberg, fick nog av att vara den enda kvinnan i ledningsgruppen. Hon har nu skaffat sig en grupp, Lean In, där en halv miljon kvinnor i 50 länder organiserar sig, enligt SvD.
– Jag blir nästan tårögd bara jag tänker på det. Det är fantastiskt! Meningsfullt. Det viktigaste arbete jag någonsin gjort, säger hon.

Zlatan blir reporter
I en intervju i en fransk tv-kanal låter reportern Zlatan ta över mikrofonen och intervjuar den skadade PSG-försvaren Zoumana Camara. Zlatan säger bland annat: ”Du är till och med fulare i tv än i verkligheten”. Hela studion brister ut i skratt, enligt Expressen.

Varning för ”dödande” schampo kan bli rättsfråga
Kvinnan varnade för ett ”dödande hundschampo” och fick över 56 000 delningar på Facebook. Det finns dock inte bevis för att schampot är skadligt och nu funderar grossisten på att vidta rättsliga åtgärder, enligt Aftonbladet.

Snapchat växer rekordsnabbt bland ungdomar
En studie från Ungdomsbarometerna visar att tjänsten används av 61 procent i gruppen 15-19 år och 34 procent i åldern 20-25 år, enligt Sydsvenskan.
– Det är inte lika publikt som Instagram och Facebook, vilket gör det lättare att vara sig själv där. Man behöver inte tänka på att allt ska ligga kvar och utvärderas av andra, säger Adam Chrigström, medieexpert på Ungdomsbarometern.

Forbes kan hamna i kinesiska händer
En rad aktörer tittar på att köpa Forbes. En sådan är det kinesiska konglomeratet Fosun International där det har funnits uppgifter om att man vill köpa tidningen för 250 miljoner dollar. Andra potentiella köpare är Singapore-bolaget Spice Global Investments och tyska Axel Springer, enligt NY Times.

Varumärken inleder experiment med Google Glass
Adweek rapporterar att designbolaget Kenneth Cole blev den första annonsören att baka in en Google Glass-app i sin marknadsföring.
– Även om tekniken befinner sig i ett pilotstadium vill vi ses som en innvatör och early adapter, säger Lauren Nutt Bello, partner vid Ready Set Rocket, ett bolag som jobbar för Kenneth Cole.

TV krossar fortfarande
En studie från Simulmedia visar att tv alltjämt fullständigt dominerar. 283 miljoner människor tittar på tv i genomsnitt 146 timmar varje månad i USA (befolkningen är 313 miljoner). Detta kan jämföras med att 155 miljoner tittar på tv via mobilen 6 timmar per månad eller via webben 6,5 timmar per månad, enligt Adweek.

Washington Post ger native-texter journalistisk behandling
Adweek rapporterar att tidningar jobbar allt hårdare med att få sina nativa advertising-texter att bli allt mer lika redaktionellt innehåll. Det senaste exemplet rör Washington Post, som har dragit igång programmet WP BrandConnect.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.