Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Delningsboost för fem år gammal Skäringer-krönika

Publicerad: 2 Juli 2014, 11:41

Skäringer-krönikan som föddes på nytt.

En fem år gammal Mia Skäringer-krönika i Expressen fick plötsligt nytt liv i går med 27 000 delningar. Det är det senaste exemplet i raden av gamla artiklar som ”återuppstår” i sociala medier – och som många tror är nya.


Ämnen i artikeln:

Klas GranströmExpressenMia Skäringer

Det sa bara pang i går – Mia Skäringers Expressen-krönika om sexlust från 2009 exploderade i sociala medier och fick 27 000 delningar. Säkerligen var det många som trodde att texten var ny. Expressen fick redigera ingressen och förtydliga att krönikan har fem år på nacken.

Vad som utlöste delningarna är inte känt.

– Generellt är det en utmaning att på ett tydligt och klart sätt illustrera vilket material som är nyligen producerat och vilket som kommer ur arkiven och som av olika anledningar är aktuellt igen, säger Klas Granström, Expressens redaktionschef för digitala medier, till Resumé och fortsätter:

I exemplet här har vi använt ett enkelt grepp för att förklara för läsaren att den här krönikan är publicerad för fem år sedan men har fått nytt liv i sociala medier.

Fallet är inte unikt på något sätt. Det finns många exempel
på äldre publiceringar som fått nytt liv i sociala medier – för Expressens del bland annat en gammal BBC-intervju med Jimmie Åkesson, publicerad på Expressen TV för flera år sedan, som plötsligt blev en delningsraket i november i fjol. Den gången var det en gymnasielev som började sprida klippet på nytt.

– Vi tittar på flera olika grepp för att än tydligare beskriva färskt material respektive arkivmaterial och jobbar vidare med de här frågorna, det blir viktigare och viktigare då material ur arkiven allt oftare får ny spridning, säger Klas Granström.

Han ser inga större problem med fenomenet.

– Generellt är det här bra. Vi vill förstås att allt vårt material, både gammalt och nytt, ska läsas så mycket det går, och här innebär sociala medier stora möjligheter som vi vill nyttja. Vi försöker få läsarna att dela och sprida vår journalistik och då ska det förstås också vara tydligt när materialet skrevs och publicerades.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.