Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Delseger för Pascalidou i rätten

Publicerad: 16 Februari 2011, 10:52

Stockholms tingsrätt anser att företaget Mediapuls annonsbilaga om skor i tidningen Expressen förra året utnyttjat journalisten Alexandra Pascalidous namn och bild vid marknadsföring. Det meddelades i en mellandom idag. Något av en delseger för Pascalidou. – Jag blir jätteglad, det låter oerhört positivt, säger Alexandra Pascalidou överraskat till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Alexandra Pascalidou

Alexandra Pascalidou. Foto: Resumé.

Alexandra Pascalidou vill avvakta med vidare kommentarer tills hon pratat med sin advokat och läst domen.

Anders Ungh, vd för Mediapuls, ber även han att få återkomma med kommentarer då han läst domen.

Mellandomen är ett första steg till ett avgörande i tvisten mellan Alexandra Pascalidou och tidningsmakaren Mediapuls och kan överklagas till den 9 mars.

Nästa steg blir att pröva skadeståndsbeloppets storlek och i vilken grad Pascalidou samtyckt till publicering.

I stämningsansökan begärde Alexandra Pascalidou ett skadestånd på 330 000 kronor för den skada och kränkning som publiceringen medfört. Hon skulle aldrig ha medverkat i intervjun om hon vetat att den skulle ingå i en annonsbilaga, har hon tidigare förklarat för Resume.se.

Hon trodde att intervjun skulle publiceras som en redaktionell bilaga i Expressen.
– Jag har aldrig varit med om något liknande, sa hon då. Jag känner mig kränkt och utnyttjad.

Stockholms tingsrätt konstaterar i sitt domslut att annonsbilagan vid en helhetsbedömning framstår som helt inriktad på att främja annonsörernas skoförsäljning. Syftet med annonsbilagan är rent kommersiellt. Enskilda inslag i bilagan kan dock falla inom tryckfrihetordningens skyddsområde. Enligt tingsrätten är annonsbilagans mittuppslag med Pascalidou att bedöma som en del i marknadsföringen. Det framstår som uppenbart att användandet av Pascalidous namn och bild på förstasidan, sidan två och i uppslaget och hennes redogörelse för sin "skopassion" har främjat annonsörernas skoförsäljning. Pascalidou anses enligt tingsrätten ha utnyttjats för kommersiella syften, marknadsföring.

En mellandom är ett domslut där tingsrätten föredragit en fråga utan att parterna mötts i en huvudförhandling.

Lilian Andersson

Fakta

Den märkta annonsbilagan "Mina skor" distribuerades i tidningen Expressen den 27 april 2010. Alexandra Pascalidou exponerades stort på framsidan "Såld på fina skor", sidan två och i ett uppslag med namn och bild för sin "skofetischism".

Alexandra Pascalidou hävdade att exponeringen skedde utan hennes samtycke och har skadat hennes integritet och trovärdighet som journalist. Uppdraget för Sveriges Radio förhindrar exempelvis medverkan i marknadsföring. Hennes "värde" har utnyttjats av Mediapuls. Hade hon vetat att hon skulle medverka i en renodlad kommersiell produkt hade hon krävt rejält betalt.

Mediapuls anser att parterna varit överens och menar att lagen om namn och bild i reklam inte är tillämplig eftersom det inte handlar om marknadsföring i lagens mening. Produkten, en blandning av redaktionellt material och reklamannonser, är mer att betrakta som en gratistidning. Intervjun med Alexandra Pascalidou är redaktionellt material och speglar endast hennes stora intresse för skor. Kommersiell avsändare saknas. Ingen annonsör har gynnats. Pascalidous medverkan har inte lockat annonsörer till bilagan.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Alexandra Pascalidou

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.