Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Den här tidningen vill jag ta med mig hem”

Publicerad: 26 januari 2012, 11:38

Thomas Mattsson, Jessica Bjurström och Göran Åkestam recenserar nya papperseditionen av Resumé.

Foto: Jonas Eltes, Stefan Borgius och pressbild.

I dag är det premiär för nya, omgjorda Resumé. Vi lät branschprofiler recensera årets första nummer.(Uppdaterad med åsikter från Stina Gustafsson, Prime).


Resumé ska vara ett Dagens Industri för alla i kommunikationsbranschen. I dag kom den nya omgjorda papperstidningen. Här nedan recenseras första numret.

Göran Åkestam, vd Åkestam Holst:

–      Det ser jättebra ut, jag blir glad. Tidningen är väldigt prydligt redigerad, ren och enkel. Det tycker jag om.

–      Innehållet bekräftar er ambition som ni har att tidningen ska handla mer om kunskap och mindre om skvaller. Det är en alldeles utmärkt ambition och det syns verkligen i tidningen att ni har den viljan. Det är ju så att snabba nyheter är för nätet och fördjupningar och kunskap är för papperstidningen.

–      Sedan som kreatör vill jag också läsa om kreativa processer, men det kommer säkert framöver. Dagens Industri har helt abdikerat när det gäller att spegla kommunikationsbranschen, då är det skönt att Resumé går in fyller den luckan. Och det är mycket läsning, schysst!

–      Det var länge sedan jag kände att jag behövde ta med Resumé hem. Man hann läsa igenom det viktigaste på jobbet. Men den här vill jag ta med mig hem och och läsa i lugn och ro. Det här är ett jättestort steg i rätt riktning, en klapp på axeln från mig!

Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen:

– Jag får ett positivt intryck. Tilltalet känns medvetet nedtonat för att kännas mer "analys", gillar kommentarssidorna med tydliga avsändare som Olle Lidbom och Pär Lager och bäst fungerar formen på sidor som "MÅNADENS KAMPANJ" och "POWERMÖTET" där det finns tillägg på sidorna och röda moment i redigeringen skapar kontraster mot allt det vita.

– Jag skulle förbjuda annonser som på sidan 30, en vit med röda linjer som därför ser ut som Resumés redaktionela text, och jag har lite svårt för de gråa bakgrundsplattorna i spalterna på nyhetssidor. Breda textspalter på nyheter gör också att opinionstexterna inte får samma genomslag.

–      Sammantaget tycker jag redesignen verkar lovande, men till sist handlar det alltid om helhetsintryck och då blir innehållsmixen lika viktig. Om det blir för lite om de stora nyhetsmedierna och tv-kanalerna, som jag antar genererar stort läsarintresse men kanske inte så stora reklamintäkter, finns risken att nya Resumé inte upplevs som så angelägen för många i branschen. Den viktningen ska man nog vara lite försilktig med.

Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer:

–      Bra betyg.  Jag har inte hunnit läsa hela tidningen, utan har mer spontana tankar om Claes de Faires ambitions- och intensions-uppslag. Jag välkomnar hans ambition och jag tycker att det är en mycket, mycket bättre tidning. Jag tycker att anslaget med hiss-pitchen är väldigt intressant, att det ska vara  ett Dagens Industri, fast för vår bransch. Men samtidigt noterar jag att det är väldigt mycket branschfolk som skriver i tidningen. Den stora skillnaden är att Björn Savén och Mats Qviberg skriver inte i DI, för vad händer då?  Det är viktigt att kunna vara en oberoende granskare.

–      Jag ser också att det är fokus på affären. Vår core business är affärsmannaskap – och kreativitet. Och lite buzz i branschen – att det är spännande , det är viktigt att hitta den blandningen – "var surrar det i branschen" – det vill man ha lite mer av utan att man publicerar "icke rätt". Råvaran är individen: passion, må-bra, trygghet även framåt!

– Sedan skriver Claes om affärsmannaskapet och lyfter fram Goss och Draft Fcb som egentligen hade mycket mindre med affärsmannaskap att göra – kanske handlade det mer om att sätta sig ner och fokusera på: vad bygger branschens byråer. Driv, relationer, miljö och samverkan. När ett par starka människor känner att de vill göra något annat – då kan en byrå falla, för då faller ju hela miljön för alla de här kreatörerna. Det kan också vara så att en kund försvinner och någon känner att den vill göra något annat, och då händer också det. Många av våra byråer bygger på passionen, drivet och kärleken till reklam och till varandra.

Stina Gustafsson, mediespecialist Prime:

Ros:

- Tidningen kompletterar webben på ett bra sätt. Den har djupare analyser och ambitionsnivån är bra, det ger ett högt läsvärde.
- Satsningen  på att vara en affärstidning känns helt rätt. Det speglas även bra i  tidningen, som exempelvis artikeln om byråkonkurser. Bra att även  fokusera på köparna, som artikeln om hur marknadsavdelningarna kan bli  mer effektivare.  
- Mycket intressant intervju med Lars G Nordström. Inspirerande och relevant.
- Bra artiklar där intressanta branschprofiler intervjuas, det som saknas är någon från PR-sidan.
- Layouten känns luftigare och mer modern och lättläst.

Ris

- För  att bli en tidning för hela kommunikationsbranschen behövs ett bredare  perspektiv. Inte bara en ”reklamtidning” där ni skriver byrå och  implicit menar reklambyrå. Mindre om printkampanjer, ta istället ett  större grepp om alla kommunikationsdiscipliner, köpta som förtjänade.
- Inte  nytänkande att toppa med A-Com. Känns som en historia som berättats  tidigare och som inte känns speciellt relevant för en tidning som satsar  på en nystart.  
- Mansdominansen är onödigt stor, här borde ni kunnat anstränga er mer.   
- Saknar  artiklar som handlar om nya kommunikationstrender och det som ligger i  framkant av utvecklingen inom kommunikation. En ledande branschtining  ska gärna inspirera sina läsare.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.