Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Den medvetne mannen som visar sig vara ett praktarsle är årets klyscha”

Publicerad: 21 December 2017, 15:04

David Orlic, Charlotta Friborg och Oliver Carrà

Vi går mot ett nytt år och Resumé låter ett antal branschprofiler säga sitt om 2017. Näst på tur är Primes vice vd David Orlic, SVT Nyheters ansvarige utigivare Charlotta Friborg och pr-konsulten Oliver Carrà.


Ämnen i artikeln:

Charlotta FriborgOliver CarraDavid Orlic

David Orlic, innovationschef, Prime

Årets mest samtida:
”Covfefe-tweeten.”

Årets ängsligaste:
”Alla vi som läste Homo Deus på semestern.”

Årets upplevelse:  
”Per Holknekts LinkedIn.”

Årets klyscha:
“Bitcoin är vår tids tulpanlökar, men den bakomliggande blockchaintekniken kommer verkligen att förändra allt”

Årets story:

New York Times avslöjande om Harvey Weinstein den 5 oktober".

Årets reklam:

Göra Donken.”

Årets dumhet:  
”När en känd journalist refererade till Politikerveckan Järva på Spånga IP som “mitt i ingenstans” fastän det ligger 13 minuter från T-Centralen och bor 70 000 människor i området.”

Årets drama:

Två Google Home-chatbots som grälar med varandra.”

Nästa år lovar jag:  
”Att sluta använda e-post.”

Det ska jag göra i jul:  
”Förlora i schack mot alla i familjen (3–71 år).”

Oliver Carrà, pr-konsult, Ocarra AB

Årets mest samtida?
”Pepsis kritiserade Kendall Jenner-reklam. Reklam- och brandingvärlden utnyttjade väl hårt sina målgruppers genuina efterfrågan efter bolag och brands med ett äkta mission och “why” till 2017. Pepsis reklamhaveri spräckte bubblan. Att vara cause- eller mission driven kommer fortsätta vara rätt - men bara om det är äkta.”

Årets ängsligaste?
”Startupscenen i Stockholm hack i häl på medie- och kommunikationsbranschen.

Årets upplevelse:
#metoo.”

Årets klyscha:
Medvetne mannen som visar sig vara ett praktarsle.”

Årets story:
”Gräsrotsrörelser som #Metoo kan inte reduceras till att vara en story, så säger DNs avslöjande av IT-skandalen på Transportstyrelsen. Hatten av för Kristoffer Örstadius och övriga i grävet.”

Årets reklam:
”Försvarsmaktens höstkampanj ”vi låter Sverige vara i fred” av Volt. Lågmäld och därför kraftfull copy och visuellt-grafiskt fint hantverk - och såklart helt rätt i tiden.”

Årets dumhet:
”Moderaternas fladdrande kring SD-samarbete våren 2017.”

Årets drama:
”Det kring Svenska Akademien och den s.k. kulturmannen. Aldrig har så många hållit tyst om så mycket. Men ständige sekreteraren Sara Danius har imponerat, ruter i henne.”

Nästa år lovar jag:
”Att lyssna mer och prata mindre.”

Det ska jag göra i jul:

”Åka mycket skidor och vara med familjen i stället för telefonen.”

Charlotta Friborg, ansvarig utgivare SVT Nyheter

Årets mest samtida?  
”MeToo – där sociala medier utmanade etablerade medier varpå en rad medieprofiler föll tungt. ”

Årets ängsligaste?  
”Det här är en pågående publicering.”

Årets upplevelse:  
”Hur begreppet medieprofil fick en olycksbådande innebörd.”

Årets klyscha:  
”Vad fan får jag för pengarna?”

Årets story:  
”Kevindokumentären”

Årets reklam:
”Passar på denna fråga. Jobbar ju i reklamfria bolaget.”

Årets dumhet:  
”Warren Beatty och Faye Dunaway. Som delade ut Oscarsstatyetten till årets näst bästa film.”

Årets drama:  
”Svenska Akademien – ett drama i otaliga akter som varken handlat om snille eller smak”

Nästa år lovar jag:
”Inget bestämt.”

Det ska jag göra i jul:  
”Knäcka nötter. Läsa böcker. Se på tv. Åka skidor.”

Håll koll på Resume.se under julhelgen för enkäter med fler branschprofiler.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.