Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Den nya byrån som ska utmana branschen

Publicerad: 1 Augusti 2018, 07:16

Jesper Åström och Filip Dalhamn

Jesper Åström startar sin femte byrå med en idé om att folk ska börja betala ditt företag för din reklam.


Ämnen i artikeln:

Jesper ÅströmByrå

Sedan i våras har Jesper Åström och medgrundaren Filip Dalhamn arbetat med lanseringen av den nya byrån The Domain Was Taken.

Tanken är att hjälpa företag utveckla digitala "nyttor" av sina oanade kunskaper och hjälpa dem att bygga upp sitt ägda nätverk. På så sätt få de medieinvesteringen att trenda mot noll. Exempelvis genom att folk ska gilla din reklam så pass mycket att de är beredda att betala för att titta på den.

– Framför allt handlar det om lönsamhetskalkyler - det går egentligen inte att få någon nämnvärd organisk tillväxt idag, men ändå forstätter man producera med förhoppningen att växa organiskt, säger Jesper Åström till Resumé.

Jesper Åström gav förra året ut boken "The System: Digital marketing & growth in a networked world", som bland annat ger tips och råd kring hur man ska få sitt innehåll att bli viralt. Det är också kärnidén till den nystartade byrån, där Jesper Åström ser att de traditionella varumärkena nu får konkurrens av influencers som förstått att det är de som är varumärket och nu börjat producera egna produkter.

Därför vill man nu hjälpa företag att lära sig av de som växer på nätet och flytta diskussionen från att finnas i någons feed till att upplevas som ett varumärke som gör dig bättre.

– Det är väl i sig ingen revolutionerande tanke men verktygen, exemplen och taktiken för att lyckas på nätet finns nu tillgängliga. Folk betalar redan för att se på reklam idag. Formeln finns där och det handlar mer om att implementera den än att komma på något nytt.

Jesper Åström har tidigare varit med och grundat Honesty, MonkeyDancers, ViralHack och For Sure

<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} -->

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Jesper ÅströmByrå

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.