Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Den senaste tiden har inte varit den roligaste"

Publicerad: 28 augusti 2013, 14:55

Jan Scherman.

Foto: Resumé.

Jan Scherman går över till Schibsted som strategisk rådgivare för Aftonbladet tv från och med årsskiftet. Här berättar han varför. – Jag tycker att Schibsted är ett medieföretag som befinner sig på frontlinjen och har den insikt som krävs för att inse att man allra helst ska befinna sig framför frontlinjen. Man driver också en vakthållning kring publicistiken och den goda storyn, säger Jan Scherman.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanAftonbladetTV4

Han höll ett anförande på Cirkus idag om sitt besked att gå över till en av Bonniers allra värsta konkurrenter – Schibsted.

Jan Scherman tycker visserligen han har haft spännande och bra år med TV4-gruppen även om han tycker att avslutet hade kunnat varit roligare, men menar samtidigt att han alltid har haft ett hjärta som bultar för den goda berättelsen.

– Det har aldrig slutat bulta, säger Jan Scherman.

Han för också diskussioner om ytterligare rådgivningsuppdrag och är i full färd med att skriva böcker samt krönikor för DI.

Hur mycket kommer du egentligen att hinna arbeta med Schibsted?
– Då min fru troligen läser vad du skriver tänker jag inte precisera antalet timmar eftersom jag är en obotlig tidsoptimist och arbetsnarkoman. Så jag kommer att lägga den tid som arbetet kräver, säger Jan Scherman.

Han tycker också att man inte precis behöver vara Einstein för att förstå att tv och rörliga bilder håller på att ta över.

Här tycker han också att hans tv-erfarenhet från långt tillbaka i tiden kommer Aftonbladet väl till pass.

– Jag tycker att man krånglar till det och utgår från tekniken när allt egentligen handlar om att det är den goda berättelsen som måste genomsyra allt man gör, säger Jan Scherman.

Han tycker också att utvecklingen är extra spännande just nu i och med att konsumenterna får alltmer makt att säga till vad man egentligen tycker om medieinnehållet:

– Förr i tiden började programmen visas klockan 18:00 och slutade 22:00 och tidningarna kom med sina upplagor. Nu är världen helt upp och ned och det känns både häftigt och utmanande, säger Jan Scherman.

Hur ser du på Bonnier-tiden egentligen?
– Jag har alltid varit noga med att inte gå ifrån något, utan alltid gå till saker. Jag tycker att det har varit en fantastisk tid på TV4, men jag tror att alla är medvetna om att min sista tid där kanske inte har tillhört den allra roligaste, säger Jan Scherman.

Han känner också viss besvikelse över att personer har kritiserat honom efter att han har lämnat stora delar av sina uppdrag, däribland ordföranderollen för Nyhetsbolaget:

– Det är lite speciellt att konstatera att vissa kastar skit efter kejsaren efter att denne har lämnat. Oavsett detta tycker jag att Jonas Bonnier verkligen hör till dem som har vågat satsa, säger Jan Scherman.

Han känner sig fortfarande besviken över att TV4 News läggs ned:
– Det är ett osedvanligt korkat beslut att lägga ned TV4 News efter bara 19 månader. Jag skulle nog väga säga att det är ett av de mest korkade besluten i närtid. Jag tänker däremot inte gräva ned mig i det, utan jag kastar mig in i det nya, säger Jan Scherman.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Jan SchermanAftonbladetTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.