Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Den sista fredagskrönikan

Publicerad: 16 Februari 2018, 13:58

Resumés chefredaktör Johan Såthe förklarar varför han skrev sin första och sin sista fredagskrönika.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheFredagskrönikanResumé

Att varje vecka skriva en krönika har fyllt flera funktioner för mig. Dels publicerar Resumé så många artiklar att det är lätt för er läsare att missa en bra story. Genom att summera varje vecka som varit har ni fått flera chanser att upptäcka vår bästa journalistik. Fredagskrönikan har också fungerat som ett slags ledare för Resumé, där jag har kunnat berätta om vad vi som företag gör och har för framtida planer. Eller svara på tuff kritik och starka åsikter, ett icke oväsentligt inslag i livet som chefredaktör och ansvarig utgivare för Resumé.

Eftersom jag nu kommer att lämna min tjänst blir det här min sista fredagskrönika.

Det är nog svårt att ha ett roligare jobb än chefredaktör och ansvarig utgivare för Resumé. Det finns flera saker som har gjort de senaste åren extra utmanande och tillfredsställande.

Framför allt är det roligt att ha varit med och byggt om Resumés journalistiska erbjudande från grunden. Den gamla nyhetstidningen i tabloidformat med utgivning varannan vecka är ersatt med ett prisvinnande månadsmagasin. Som ni läsare och prenumeranter gillar betydligt bättre än den gamla tidningen. Vår nya betalda fördjupande journalistik Resumé Insikt är nu en riktigt stark redaktionell produkt som omsätter flera miljoner kronor. Det finns all anledning att tro att den utvecklingen fortsätter.

Och trots att vi inte har haft som strategi att maximera antalet besökare på den öppna nyhetssajten har vi ändå ökat kraftigt de senaste två åren. En vanlig vecka kan nyhetssajten ligga på mellan 150 000 och 200 000 unika besökare. Sajten har också två år i rad nominerats till Årets digitala tidskrift av Sveriges tidskrifter.

När vi lyckas som bäst med vår agendasättande journalistik, som med #metoo-reportaget av Jennifer Wegerup, når vi toppar på över 453 000 unika besökare i veckan.

Vårt starka redaktionella innehåll har gjort att Resumé har kunnat använda sitt varumärke för att hitta nya sätt skapa mötesplatser och intäkter. Ett par mycket lyckade exempel i modern tid är vår mediekonferens Nordic Media Insights och utbildningssatsningen Resumé Akademi.

Att bygga om en tidning och starta massa nya event är naturligtvis ett lagarbete. Jag tror att det är svårt att jobba hårdare än vad Resumés redaktion gjort, rekordet för antalet publicerade artiklar under en enda dag är närmare 30 stycken. Bakom tangentborden sitter Fredrik Thambert, Andreas Rågsjö Thorell, Yasmine Winberg, Julia Lundin, Thomas Nilsson, Andreas Elgstrand, Honken, Billy Andersson och Mårten Färlin. Inte att förglömma: Magasinets redaktionschef Anna-Stina Atterday. Det är hon som har hållit ordning på oss.

En tidning är inte bara dess redaktion. Utan Dickens Oduya, Josefin Ekman, Fredrik Svedjetun, Johan Laur, Magnus Norrman, Cicki Lewenhaupt Nilsson och Johanna Andersson hade vi inte fått ihop vår annonsförsäljning och våra event så bra som vi har fått. Stort tack till er alla.

Jag är glad och stolt över att ha varit med och moderniserat Resumé till det mycket starka varumärke som det är idag. När Resumé nu gör en större omorganisation har jag fört resonemang med ledningen om på vilka sätt jag skulle kunna passa in i den nya organisationen. Jag har efter moget övervägande kommit fram till att det här är ett bra tillfälle för mig att lämna Resumé.

Vad ska jag göra nu? Något nytt och spännande. Varje gång jag har bytt arbete har det betytt att jag fått lära mig nya saker och lära känna nya intressanta människor. Det kommer att bli så även den här gången.

Till sist: Stort tack till alla er läsare.

Trevlig helg, vi ses!

.

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.